0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Per Aarsleff
PR-foto: Per Aarsleff
Klimamonitor
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Teknologisk Institut vil undersøge fremtidens klimavenlige byggeplads

Klimamonitor
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er ikke kun materialerne, der skal være mere klimavenlige, hvis byggeriet skal kunne omstille sig til en CO2-neutral fremtid – det skal byggepladserne også. Københavns Kommune er allerede gået forrest, og nu følger Teknologisk Institut, Per Aarsleff og en række andre aktører trop.

I løbet af de næste tre år vil de med støtte fra Miljøstyrelsens MUDP-program undersøge effekten af forskellige tiltag på en eller flere af Per Aarsleffs byggepladser, som endnu ikke er valgt.

Det skriver Teknologisk Institut i en pressemeddelelse.

’Fremtidens grønne byggeplads’, som projektet hedder, skal fungere som demonstrationsprojekt for resten af branchen.

»Vi ønsker at give branchen evidens for, hvilke grønne tiltag der giver mest klima- og miljøeffekt for pengene. Vi afprøver derfor en række alternative drivmidler og andre teknologier til at reducere energiforbruget på byggepladsen,« udtaler Lars Overgaard, projektleder i Teknologisk Institut, i pressemeddelelsen.

Sensorer overvåger udledning fra maskiner

Det inkluderer blandt andet entreprenørmaskiner på el og alternative brændstoffer som GTL og HVO, mens et par specialmaskiner vil få sat partikelfilter og SCR-katalysator på. Et netværk af sensorer skal måle før- og eftervirkningerne af initiativerne ved at overvåge luftkvalitet og støj samt kørselsmønster og forurening for hver enkelt maskine.

Medarbejderne på de omfattede byggepladser vil også blive involveret i projektet med en forståelse af, hvordan deres adfærd påvirker emissionen fra byggepladsen.

»Vores byggepladser ligger ofte i tæt bymæssig bebyggelse. Derfor er det ekstra vigtigt, at vi minimerer vores påvirkning af miljøet. Projektet vil give os et billede af, hvad vi kan gøre for at reducere emissioner ved for eksempel at anvende eldrevne køretøjer i stedet for diesel og ændre vores adfærd ved for eksempel at reducere kørslen på pladsen,« siger Lars Dithmer, bæredygtighedschef hos Per Aarsleff, i meddelelsen.

Aarhus Universitet skal mindske kørslen

Også Aarhus Universitet er tilknyttet projektet og har til opgave at undersøge ved hjælp af et heat map, hvordan kørsel og tomgang kan minimeres. Universitetet vil udvikle en såkaldt digital tvilling, som dokumenterer den nuværende kørsel og beregner mulige besparelser.

»Ud fra tidligere analyser forudser vi, at kørslen på pladsen kan reduceres med 10-20 procent,« siger Søren Wandahl, ingeniørdocent ved Aarhus Universitet.

Projektet består af Teknologisk Institut, Per Aarsleff A/S, Airlabs Denmark, Alumichem A/S, Purefi A/S, Katzenmark, Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet og Volvo Entreprenørmaskiner og løber til december 2024.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce