0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Mit største klimaønske for 2021: Den grønne transportomstilling skal blive en folkesag

Det er en opgave for os alle at flytte Danmark fra at have en klimamæssig tilbagestående transportsektor til at blive en grøn frontløber, skriver Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Transporten har alle dage været klimaets smertensbarn. For hvor energiområdet har rykket og reduceret, så har transportområdet stået i stampe de seneste 30 år. Nu er der tegn i sol og måne på forandring. En rimelig bred gruppe af folketingspartier lavede en grøn transportaftale i december, og vi har endelig fået lidt ro omkring bilafgifterne. Og det er godt – men slet ikke nok.

På transportområdet er udfordringerne store, og de er fordelt ud på langt de fleste af os. Hvis vi skal knække kurven på transports udledninger, så skal der rykkes på alle niveauer i samfundet. Den gode nyhed er, at vi er mange om at løse opgaven, så hvis alle tager det ind som et væsentligt nytårsforsæt, så må det kunne rykke noget.

Tro ikke på gamle myter

Det betyder, at du og jeg skal til at tænke anderledes. Der skal cykles, hvor der kan cykles, og vi skal have fokus på vores egne transportvalg. Det gælder både transport til job og alt den anden transport, vi har i vores hverdag. Og måske er mulighederne anderledes, end de var for blot få år siden.

De mange gode elcykler, vi eksempelvis ser i disse år, betyder, at det nemmere at skifte bilturen ud. Faktisk er der allerede i dag 32 procent af os, der kører på cykel eller elcykel til og fra arbejde. Måske det kan blive et naturligt valg for flere i fremtiden at transportere sig på cykel bare to eller tre gange om ugen? Vores transportvaner forandres i små ryk og ikke over én kam fra den ene dag til den anden.

Nu er der en aftale om afgifter på biler, men det betyder jo ikke, at bilerne bliver købt af sig selv. Så jer, der har brug for bilen og står over for at købe ny bil i år, skal seriøst undersøge, om elbiler ikke er en mulighed. For teknologiudviklingen har taget et kvantespring på kort tid.

Elbiler findes i mange varianter og kan opfylde flere typer af transportbehov, end de kunne for få år siden. Det gælder også, hvis du er håndværker og skal udskifte din arbejdsbil. Mulighederne bliver flere og flere – og vi har alle et ansvar for at undersøge de grønne muligheder og ikke bare tro på myter og forældede fortællinger om elbilerne.

E-roads i Danmark

Men vi er jo afhængige af fællesskabet, når transportbeslutninger skal træffes. Rigtig mange danskere kommer på arbejde med kollektiv transport – og her har kommuner og regioner en særlig opgave med at gøre transporten grøn og tilgængelig.

Det handler ikke bare om elbusser, men også om at gøre transporten tilgængelig. Cykelstier og -stativer, gode fortove, parkering og overdækning når det regner. Det er hel rejse oplevelsen, der skal have opmærksomhed.

Men det er jo ikke bare mennesker, vi flytter rundt – det er jo også varer. Så også de professionelle transportvalg skal i fokus – iblandingskrav i benzin og diesel blev også aftalt i efteråret, det er for eksempel vigtigt for lastbiler. Men hvad skal lastbilerne køre på i fremtiden?

Udover grønne brændsler er der nu også flere elbiler på markedet og i vores nabolande arbejdes med e-roads, hvor bilerne kan hente el fra kabler, imens de kører. Måske skulle vi også se på det i Danmark?

En folkesag

Højt på regeringens to-do-seddel for 2021 står en national infrastrukturplan. Det vil sige planen for de nationale investeringer i vej og bane de kommende ca. 10 år. Her ligger der i høj grad en klimaopgave for regeringen og Folketingets partier, hvis alle vi andre skal kunne bidrage.

Vi har brug for supercykelstier, elbusser, batteritog og færger, vi har brug for en bedre opladningsinfrastruktur for elbiler, vi har brug for e-roads og samarbejde med vores naboer, og vi har havne, hvor nye brændsler kan tankes og meget mere. Så den kommende infrastrukturplan flytter Danmark fra en klimamæssig tilbagestående transportsektor til en grøn frontløber.

Og vi skal alle sammen løbe med – transportsektoren får vi kun flyttet, hvis det bliver en folkesag.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce