0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Hofor.
Foto: Hofor.
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Hofor: Derfor kan vi ikke undvære bygas i København

Hofor reagerer på kritikken af, at forsyningsselskabets markedsføring af bygas som grønnere end el. I dette debatindlæg fortæller gaschef Morten Stanley om de vigtigste argumenter for gassen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I en artikel i Klimamonitor kritiserer to eksperter, Brian Vad Mathiesen fra Aalborg Universitet, og Claus Ekman fra Rådet for Grøn Omstilling, at bygas markedsføres som en grøn energiform her i København.

Men måske er uenigheden ikke så stor, som den fremstilles i artiklen?

Lige nu er Hofors særlige bygas mere klimavenlig end el. Det skyldes, at en stor del, 30-40 procent, af bygassen er biogas, som fremstilles af spildevandet på rensningsanlæggene. På grund af andelen af biogas har bygassen et lavere CO2-aftryk per kilowatttime end el. Bygas har således efter Energinet.dk’s beregningsmetode et CO2-aftryk på 142 gram per kWh, mens el ifølge Energinets opgørelse har et CO2-aftryk på 173 gram per kWh.

Altså er bygas mere klimavenlig end strøm. Samtidig bliver bygassen CO2-neutral tidligere end strømmen, fordi bygassen allerede om cirka fem år kun består af biogas og luft, mens strømmen yderligere nogle år vil indeholde fossile brændsler som kul, naturgas og olie.

Udover CO2-aftrykket, så er udledningen af de forsurende komponenter SO2 og NOx per kWh også markant lavere for bygas end for strømmen.

»Den biogas, der er til rådighed, har vi brug for i industrien«, kritiserer Brian Vad Mathiesen.

Men virkeligheden er jo, at 85 procent af Hofors bygas netop går til københavnsk erhvervsliv. Virksomheder som Novozymes, Lundbeck, Carlsberg og på hospitalerne har for længst omstillet til bygas, hvor den fortrænger tidligere tiders brug af for eksempel olie i højtemperaturprocesser. Så der er bestemt ingen uenighed her.

Vi er som sådan heller ikke uenige med Claus Ekman i, at »fremtiden er elektrisk«. Men situationen er, at mange gamle københavnske ejendomme er ’født’ med gas, som er en meget gammel forsyningsform, og at det i dag kan koste en familie op mod 50.000 kroner at få trukket strøm frem til et elkomfur. Derfor bakker mange borgere ud. Måske må offentlige tilskud overvejes, hvis det skal være realistisk for disse familier at få råd til elkomfurer, når og hvis det klimamæssigt bliver en fordel?

Et tredje vigtigt argument for bygassen er, at den muliggør en særdeles energieffektiv udnyttelse af biogassen, som vi får mere og mere af i det københavnske bygasnet. Det viser de samfundsøkonomiske beregninger af udnyttelse af biogas i kedler, gasmotorer, naturgasnettet eller i bygasnettet.

Netop fordi biogas kan blandes direkte i bygasnettet med marginalt energitab undervejs, er det denne anvendelse, der falder mest fordelagtigt ud. Dette var i øvrigt udslagsgivende for, at man for cirka fem år siden besluttede, at biogassen fra renseanlæg Lynetten skulle bruges i bygasnettet.

Dette er de vigtigste grunde til, at vi ikke kan undvære bygassen i København.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce