Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningDoughnutmodellen bør hverken smage eller lugte af nulvækst og hæmmet konkurrencekraft. Snarere tværtimod.
Hvis den gjorde, ville kun de mest inkarnerede organisationer beskæftige sig med den, og det er langt fra tilfældet.
Kate Raworths doughnutmodel stempler ind midt i den mest dominerende megatrend i dag: bæredygtighed.
Undersøgelser fra blandt andet Harvard og Deloitte har dokumenteret, at virksomheders tilgang til bæredygtighed har stor betydning for kundernes og medarbejdernes loyalitet samt investorernes værdisætning. Derfor er bæredygtighed naturligvis blevet et centralt element i virksomheders strategiske planlægnings- og beslutningsprocesser.
Virksomheders tilgang til bæredygtighed udgør i dag et anseeligt konkurrenceparameter, som kun forventes at blive større i fremtiden. Forbrugerne, særligt de yngre, tilvælger produkter og virksomheder med en grøn profil og fravælger dem med en sort.
<