0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Deloitte: Doughnutøkonomi er faktisk god forretning

Bæredygtighed har udviklet sig til at være et afgørende konkurrenceparameter, og doughnutøkonomiens principper angiver den rettesnor, stadig flere forbrugere, investorer og medarbejdere efterspørger. Det skriver Majbritt Skov fra Deloitte i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Doughnutmodellen bør hverken smage eller lugte af nulvækst og hæmmet konkurrencekraft. Snarere tværtimod.

Hvis den gjorde, ville kun de mest inkarnerede organisationer beskæftige sig med den, og det er langt fra tilfældet.

Kate Raworths doughnutmodel stempler ind midt i den mest dominerende megatrend i dag: bæredygtighed.

Undersøgelser fra blandt andet Harvard og Deloitte har dokumenteret, at virksomheders tilgang til bæredygtighed har stor betydning for kundernes og medarbejdernes loyalitet samt investorernes værdisætning. Derfor er bæredygtighed naturligvis blevet et centralt element i virksomheders strategiske planlægnings- og beslutningsprocesser.

Virksomheders tilgang til bæredygtighed udgør i dag et anseeligt konkurrenceparameter, som kun forventes at blive større i fremtiden. Forbrugerne, særligt de yngre, tilvælger produkter og virksomheder med en grøn profil og fravælger dem med en sort.

<