0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Rådmand: Frederiksbergs bystyre spænder ben for en grønnere kommune

En CO2-reduktion på 70 procent i 2030 opnår vi ikke kun gennem vedtagelser i Folketinget. Kommunerne bærer også en stor del af ansvaret. Men i Frederiksberg Kommune har det konservative bystyre forsømt at klimarenovere og reducere partikelforureningen, mener Lone Loklindt (RV), rådmand og borgmesterkandidat.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Borgmester Simon Aggesen skriver i et indlæg her hos Klimamonitor, at Regeringens hovedstadsudspil ikke fjerner de største klimabenspænd.

Her er jeg meget enig.

Kommunerne er en hjørnesten i at nå klimamålene, men der er fortsat en lang række statslige barrierer, som gør det særligt udfordrende. En af barriererne er, at vi som kommune ikke kan stille krav til bæredygtighed i lokalplaner.

Det var en mulighed, som desværre blev fjernet af min egen regering, mens jeg selv sad i Folketinget, af hensyn til byggeriets konkurrencevilkår.

Simon Aggesens parti har gennem årene slet ikke gjort nok for at sikre, at Frederiksberg Kommunes egne bygninger er blevet klimarenoveret i tide

Jeg var uenig, men sådan gik det. Det bør nemlig være sådan, at den enkelte kommunalbestyrelse kan vælge at satse på mere bæredygtigt byggeri, også når det gælder private bygherrer.

Forsømmelse af bygningsrenovering

Men så stopper enigheden også. For Simon Aggesens parti har gennem årene slet ikke gjort nok for at sikre, at Frederiksberg Kommunes egne bygninger er blevet klimarenoveret i tide.

Det gælder skoler og institutioner, hvor klima og indeklima i høj grad bør tænkes sammen og det gælder alle de kommunale ejendomme i øvrigt.

Her har Frederiksberg ikke noget at prale af, tværtimod, og det skyldes ikke statslige barrierer.

Der er opbygget et stort vedligeholdelsesefterslæb på såvel skoler som beboelsesejendomme og det skyldes slet og ret forsømmelse.

Aggesen ønsker ikke at udfase brændeovne

I kommunalbestyrelsen er vi alle enige om, at kravene i miljøzonerne burde være strammet for længst, men så sent som 17. maj ønskede borgmesteren og flertallet på Frederiksberg ikke skrappere regulering af brændeovne og incitamenter for en hurtig udfasning på Frederiksberg, hvor lokal partikelforurening er et stort problem, og hvor 98% er dækket ind med fjernvarme.

Ifølge en opgørelse fra Aarhus Universitet er der 1.657 brændefyringsanlæg i Frederiksberg Kommune, og de står for 46 procent af den lokale partikelforurening!

Størstedelen er brændeovne. Skorstensfejernes svar på problemet er partikelfiltre, og det kan man så tænke over hvorfor. Men filtrene kan kun fjerne op til 70 procent af de sundhedsskadelige partikler fra brændeovne.

De resterende 30 procent, vil derfor stadig bidrage til høj koncentration af partikelforurening i kommunen.

For lidt nudging og regulering

Det er godt, at der på Frederiksberg nu endelig er enighed om at gå forrest på klimaområdet. Vores ambitiøse el-bilstrategi er et udtryk for dette.

Men det bliver spændende, om vi også kan blive enige om at udnytte de nye åbninger, der kommer for at begrænse væksten i bilparken ved i højere grad at dedikere P-pladser til delebiler og el-biler.

Bilparken på Frederiksberg er kraftigt stigende. I 2019 var der 253 private personbiler per 1000 indbyggere, i 2020 var tallet 265. En stigning på næsten fem procent om året.

Svarene på klimakrisen handler nemlig ikke bare om love og teknik, men i høj grad også om adfærd, gennem såvel nudging som regulering. Og det er her vandene ofte skiller i lokalpolitik, selvom vi er enige om målet.

Det er altså ikke kun regeringen, der skal blive klar – Frederiksberg skal også selv tage mere klimaansvar.

Deltag i debatten – her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce