0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Debat: Infrastrukturaftalen aflyser den grønne omstilling af transportsektoren

Flertallet på Christiansborg lader til at have glemt, at vi har et valg om, hvilken infrastruktur vi investerer i, og hvilke konsekvenser det valg vil få, skriver Den Grønne Studenterbevægelse i dettte debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Et flertal i Folketinget har netop indgået en aftale for udviklingen af dansk infrastruktur de næste 15 år for 161 milliarder kroner.

Midt i en accelererende klimakrise skulle man tro, at uddannede og oplyste danske politikere, der alle har været med til at vedtage Klimaloven, har tænkt på, hvordan de mange milliarder kroner skal understøtte en grøn omstilling af transportsektoren. Især set i lyset af sektorens årlige udledninger på cirka 13,5 millioner ton CO2e, hvilket gør sektoren til et kæmpe problem for 70 procents-målet.

Men man behøver ikke have bladret mange af aftalens sider igennem, før det står klart, at alle partier, på nær Enhedslisten og Alternativet, ikke har skænket klimakrisen mange tanker i forhandlingslokalet. Over halvdelen af de 105 milliarder kroner til nye projekter bruges på flere og større veje.

Det på trods af at Danmark allerede er ét af de lande i EU med mest motorvej per indbygger. Det vidner om en årtiers lang satsning på veje i dansk politik, der ikke har løst problemerne med trængsel og støj, men blot er blevet en større og større hæmsko for den grønne omstilling.

Derfor er veje et problem

For transportsektorens store problem er den vejbaserede transport, der har fået sektorens udledninger til at stige, så de fortsat udgør over 114 procent af udledningerne i 1990. Vejtransporten udgør 91,3 procent af sektorens samlede udledninger. Derfor er vejene altafgørende.

Det er veldokumenteret at vejudvidelser giver øget trafik, så udbygningerne af det danske motorvejsnet vil kun få flere biler på vejene, og gøre det endnu sværere at få nedbragt sektorens udledninger markant.

Når politikerne så snakker om de grønne biler, der vil gøre projekterne bæredygtige, må man også konsultere tallene, før man når at blive begejstret.  Langt de fleste personbiler, lastbiler og andre transportmidler på vejene kører stadig på fossile brændsler og skiftet til el-baserede drivmidler går meget langsomt.

På trods af »historiens grønneste transportaftale« fra december kommer der derfor stadig til at køre cirka 2,5 millioner fossilbiler rundt i Danmark i 2030 mod 2,7 millioner i dag – og det er endda uden at medregne plugin-hybridkøretøjerne, som er lige så sorte som benzin- og dieselbiler.

Salget af elbiler tilfører også blot ekstra køretøjer til den danske bilpark, der stadig vokser eksplosivt – fra 1,6 millioner biler i 1990 til 2,7 millioner i dag og forventet 3,3 millioner i 2030.

Vi har et valg

Flertallet på Christiansborg lader til at have glemt, at vi har et valg om, hvilken infrastruktur vi investerer i, og hvilke konsekvenser det valg vil få.

Fortsætter vi med at bruge penge på vejudvidelser fortsætter stigningen i bilismen til skade for både trængsel, miljø, klima og mennesker. Vælger vi i stedet at prioritere kollektiv trafik, sammentænkt transport og cyklisme, får vi grønnere transport til gavn for det fælles bedste.

Men politikerne lider tilsyneladende af den vildfarelse, at det er en naturlov, at transportarbejdet på vejene skal stige med to procent om året, og derfor bruger vi milliarder af kroner på at inddrage mere plads til det. Men trafikarbejdet stiger jo netop, fordi vi fortsat giver plads til stigningen, i stedet for at prioritere mere bæredygtige og effektive transportformer.

For at føje yderligere spot til skade har politikerne reelt indgået en aftale i blinde. For samtlige projekter er der er ingen CO2-beregninger på anlægsfasen, og partierne har altså ingen anelse om den faktiske skade aftalen vil have på klimaet. Samtidig betyder det også, at samfundsøkonomien i projekterne er tvivlsom, for uden CO2-beregninger er det også umuligt at beregne CO2-skyggeprisen på projekterne. Det er voldsomt uansvarligt at indgå en aftale på så mangelfuldt et grundlag.

Ifølge regeringen er aftalens reduktion i det årlige CO2-udslip på cirka 41.000 tons, men som Klimamonitor har afdækket er beregningsmetoden ufin, da man reelt fører dobbeltregnskab ved at indregne reduktioner fra transportaftalen fra december 2020. Samtidig forslår en reduktion på 41.000 tons CO2 som skrædder i helvede, når sektorens samlede udledninger er på over 13 mio. tons CO2. Så lad os holde op med at tale om dette, som et grønt resultat.

Der er altså ingen tvivl: motorvejsudvidelser forværrer kun transportsektorens klimaproblemer.

Med en bilpark, der fortsat vil være domineret af fossile køretøjer de næste to årtier, er vejudvidelserne grundlæggende fossil infrastruktur, der på ingen måde hører hjemme midt i en klimakrise. Det er umuligt at overholde Parisaftalen uden at gøre noget ved biltrafikken.

Når det kommer til infrastrukturaftalen, står vi tilbage med følgende overvejelse: Enten har politikerne ikke forstået, hvad klimakrisen indebærer, eller også er de bare ligeglade. Begge dele virker utænkeligt, men ikke desto mindre må en af delene være rigtigt.

Konklusionen er bare, at Folketinget med infrastrukturaftalen kollektivt har besluttet at aflyse en reel grøn omstilling af transportsektoren og dermed også umuliggjort at overholde CO2-budgettet for 1,5-gradersmålet i Parisaftalen.

Deltag i debatten – her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce