0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Dansk Energi
Foto: Dansk Energi
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Dansk Energi: Det skal du holde øje med i længe ventet EU-pakke

EU-Kommissionen er ved at lægge sidste hånd på sin såkaldte Fit for 55-lovpakke. Det bliver blandt andet interessant at se, hvor stort et elektrisk fokus, pakken har – og om ladeinfrastruktur får et ordentligt skub. Det skriver Dansk Energis EU-chef Lars Koch i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Mens belgierne nyder fodbold, frihed og moules frites her på fortovscafeerne i Bruxelles i skyggen af corona, knokler embedsmænd og politikere i Berlaymont-bygningen.

I EU-Kommissionens hovedsæde er de nemlig ved at lægge sidste hånd på den såkaldte Fit for 55-lovpakke, som er lige på trapperne.

Juli er ofte en travl måned i EU, hvor de sidste ting skal gøres færdige, inden EU-institutionerne lukker, og politikerne og embedsmændene smutter på ferie. Men i år bliver sommeren ekstra travl, da EU-Kommissionen kommer med udspil til den enorme lovpakke, der skal sikre, at Europa kommer i topform til klimakampen og målet om at reducere CO2-udledningen med mindst 55 procent i 2030 i forhold til 1990.

Efter medlemslandene sidste år endelig blev færdige med armlægningen og nåede til enighed om det nye klimamål, har det stået klart, at EU ville komme til at bruge en stor del af 2021 i motionsrummet. Coronarestriktioner eller ej. For lovgivningen skal strammes op, så den kan følge med 2030-klimamålet og ambitionen om at blive det første klimaneutrale kontinent i 2050.

Det skal du holde øje med

Europas grønne omstilling handler grundlæggende om at stoppe brugen af fossile brændsler og fremme grøn strøm på tværs af sektorer. I sin rapport ’Net Zero by 2050’ konkluderer Det Internationale Energiagentur, at 1,5-gradersmålet kræver, at vi gør vedvarende energi og grøn strøm til bærende klimaelement. Og EU-Kommissionen har slået fast, at elektrificering af energiforbruget er nøglen til et grønt Europa.

Det bliver interessant at se, hvor stort et elektrisk fokus Fit for 55 har, og om planen peger i retning af en selvstændig europæisk elektrificeringsstrategi. Der er behov for en politisk plan for, hvordan Europa vil elektrificere industri, transport og opvarmning, som udover CO2-reduktioner vil skabe et mere effektivt energiforbrug.

I den forbindelse kommer Fit for 55 også til at revidere reglerne for transport og infrastruktur. Her er det springende punkt, hvor stort et incitament landene får til at udbygge ladeinfrastruktur, og i hvor høj grad el ligestilles med andre CO2-neutrale brændselstyper.

Den omfattende elektrificering af industri, transport, opvarmning og andre sektorer kræver rigtig meget grøn strøm fra vindmøller og solceller. EU-Kommissionen vil derfor hæve målet for andelen af vedvarende energi i energiforbruget, som i dag er på 32 procent. Det afgørende spørgsmål bliver: Hvor meget?

Rygterne her i Bruxelles går på, at Kommissionen vil spille ud med 38-40 procent. Hvis målet skal flugte med 55 procents reduktion i 2030, skal det være på den anden side af de 40 procent.

En anden hjørnesten af Fit for 55, du skal holde øje med, er kvotesystemet, som står overfor en reform, så grebet om de fossile brændsler strammes yderligere, og lysten til at investere grønt tilskyndes.

Jeg vil især holde øje med, hvor ambitiøse Kommissionen er i forhold til den såkaldte markedsstabilitetsmekanisme, der har været med til at nedbringe overskuddet af og styrke prisen på CO2-kvoter. Samtidig bliver det interessant, om EU-Kommissionen lægger op til at inkludere andre sektorer som bygninger og transport i kvotesystemet.

Og som om det ikke var nok, vil Kommissionen også komme med en såkaldt Carbon Adjustment Mechanism, der kommer til at fungere som en grøn skat på varer og tjenester uden for EU, så den europæiske industri ikke taber konkurrencekraft på grund af EU’s klimaambitioner.

Det bliver spændende at se, hvor modig Kommissionen går til værks. Vil man spille konkret ud eller snarere lægge en blød føler ud til medlemslandene?

Bomøvelse og klimamaraton forude

Pyha!

Man kan blive helt forpustet over alle de ting, EU skal nå for at blive fit til 55 procent. Og endnu mere stakåndet over udsigten til, at EU-landene skal blive enige om, hvad de skal nå.

Der er lige så mange meninger om, hvordan EU skal nå sine reduktionsmål for CO2, som der er medlemslande. Især vil lande som Polen og Ungarn helt sikkert mene, at de kan springe et par træninger over, mens andre lande må tage et større slæb.

For eksempel gav EU-topmødet i maj en forsmag på, hvor vanskeligt det bliver, når de grønne ambitioner skal følges op af konkret politik. Her måtte medlemslandene opgive at komme med nogle klare anbefalinger til et nyt kvotesystem og til byrdefordelingen mellem landene i forhold til at nå de 55 procent CO2-reduktion i 2030.

Og selv om der er bevægelse i de lande, som førhen var mere skeptiske, er der stadig mange udfordringer. EU står foran en vanskelig bom-øvelse og et langt maraton. Det kræver både balance og stamina, hvis vi skal have alle med i den grønne omstilling af Europa.

Deltag i debatten – her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce