0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Debat: Virksomheder kan lige så godt droppe at bruge ordet 'klimavenlig'

Det er både hot og god publicity i bæredygtig markedsføring, men både virksomheder og politikere bør få bedre styr på terminologien, skriver ph.d.-studerende Jiesper Tristan i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Når vi taler om klimaforandringer og at undgå global opvarmning, så handler det om at reducere udslip af drivhusgasser, som CO2, metan, lattergas, med videre.

Det er ikke korrekt, når politikere fortæller, at dansk olie fra Nordsøen er mere klimavenlig end andre landes.

Det, de nok mener, er, at de danske olieboringer måske/måske-ikke forurener mindre end andre olieboringer. Derfor taler de om miljø (og ikke klima). Olieboring forurener og skader havmiljøet. Og trods en relativ stram dansk miljølovgivning har Mærsks og Totals olieboringer udledt omfattende kemikalieforurening i Nordsøen de seneste år.

Olie, kul og gas er kun klimavenligt, så længe det bliver liggende i undergrunden. Der er stor forskel på at være ’klimavenlig’, ’klimaneutral’ eller ’mindre klimabelastende end før’.

Klimavenlig fjernvarme

Sidste gang jeg var i København, reklamerede Hofor med ’klimavenlig’ fjernvarme. Selv om de givetvis ikke lyver bevidst, så er biomasse ikke klimavenlig. Biomasse er i bedste tilfælde CO2-neutral, men det kræver, at Hofors træpiller stammer fra skovarealer, der genetableres – men det regnskab har der ikke hidtil været videnskabeligt eller politisk styr på.

Nogle virksomheder reklamerer med zero emissions, fordi de anvender elbiler eller bioenergi. Det er et godt skridt på vejen at køre elbil, men det er ikke zero emissions.

Bilen er stadig blevet produceret og i enhver produktionsproces er der tilført energi form af varme og elektricitet – og dermed også CO2. En god tommelfingerregel er, at genbrug er bedre end nyt.

For Hofor vil det være mere korrekt, at de sigter mod at blive klimaneutral eller støtter grøn omstilling. Klimavenlige er de først, når de anvender rørledninger, der er produceret uden udslip af drivhusgasser, som nedgraves med maskiner, der ikke drives af olie, og producerer varme via vind, sol og geotermisk varme (fra jordens indre).

Forskel på miljø og klima

Når I som virksomhed profilerer jer, så vær bevidst om, at der er forskel på miljø og klima.

Når I gør noget for klimaet, så støtter I en reduktion af drivhusgasser. Så hvad gør i reelt? Og hvordan kan I blive endnu bedre. Vi vil hellere høre en sand historie end floskler om klimavenlighed og zero emissions.

Når I støtter miljøet, minimerer I eksempelvis affald, genbruger ressourcer eller skruer ned for kemikalier i jeres produktion.

Og vær ærlige, for jeres egen skyld. Det holder længere og giver jer færre bekymringer.

Jeres produkter er sandsynligvis ikke bæredygtige, men hvis I tager skridt mod at blive det, så kommuniker, at I er mindre klima (og miljø-)belastende end tidligere.

Forslag til klimatiltag og kommunikation

  • Kig på jeres produkters og råmaterialernes livscyklus, så I finder et korrekt udtryk for klimabelastningen af jeres produkt (og hvor I kan reducere udslip af drivhusgasser, samt miljøbelastning) og kommuniker, at I reducerer CO2 i hele jeres supply chain

Transport

  • Minimer transport i hele livscyklussen og kommuniker, at I anvender lokale leverandører og dermed sparer CO2 (olie) ved at reducere transport
  • Arbejder I med mad, så find dyrkningsmetoder lokalt og kommuniker, at I sparer CO2 via transport
  • Anvend el-drevne køretøjer til jeres vare- og personeltransport

Skab ansvarlige og langtidsholdbare produkter

  • Sælg ting, der er langtidsholdbare og kan repareres og kommuniker, at I sparer CO2 ved at reducere industriel produktion af nye genstande

Reducer eller undgå emballage

  • Anvend et minimum af emballage (folk er trætte af fyldte skraldespande) og kommuniker, at I sparer CO2 fra produktion af plast og er miljøbevidste, idet I reducerer plastikforurening.
  • Anvend bionedbrydeligt emballage og kommuniker, at I sparer CO2 fra produktion af plast og er miljøbevidste, idet I reducerer plastikforurening.
  • Anvend genanvendeligt emballage (som har en funktion udover at være emballage), eller at kunderne selv medbringer emballage (genanvendelige poser, tupperware eller lignende).

Uddannelse

  • Signalér, at I opfordrer og uddanner jeres personale i at spare energi i virksomheden og derhjemme

Støt national energiomlægning til grøn energi

  • Vælg et energi-kooperativ som el-leverandør og støt udvikling af grøn energi. Her kan I kommunikere, at I støtter udvikling af bæredygtig energi (via energi-kooperativets aktiviteter og investeringer), og at I med jeres processer har reduceret og arbejder konstant med at minimere energiforbrug fra fossile kilder

Deltag i debatten – her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden