0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Debat: Virksomheder har svært ved at finde hoved og hale i klimabelastningen – og vi har et bud på en løsning

De eksisterende løsninger til at opgøre klimaaftrykket hos små og mellemstore virksomheder er mangelfulde, skriver David Stig Wülser og Nick Krarup Hansen i dette debatindlæg. I et speciale er de gået i dybden med problemet og har formuleret en løsningsmodel.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Over de seneste år er debatten om klimaforandringerne intensiveret, og over hele verden er der demonstrationer, hvor befolkningen kræver, at regeringerne og virksomhederne tager ansvar og gør noget ved det.

Klimaforandringerne har ifølge Deloitte også en skadelig effekt på virksomheder, hvor ekstremt vejr kan skade bygninger og ødelægge flow’et og produktionen i virksomheders værdikæde.

Udover det bliver virksomhederne også presset fra investorer til at fokusere mere på klimaforandringerne.

På baggrund af det har mange virksomheder mål om at reducere deres klimaaftryk, men det er de færreste, der beregner det, og derfor kan sætte mål for deres reduktion. Ifølge Advice beregner og tracker kun 11 procent af danske virksomheder deres klimaaftryk og kun fem procent beregner og har klare klimamål.

Når virksomheder i dag skal beregne deres klimaaftryk er det en utrolig kompliceret process, der kræver en bred viden om diverse CO2-faktorer og dataindsamling. Det har resulteret i, at mange virksomheder fravælger muligheden for at beregne deres klimaaftryk.

Vores afhandling belyser, hvordan små og mellemstore virksomheder frygter, hvordan offentligheden reagerer, hvis man som nybegynder laver fejl, da fejl inden for klimaområdet ofte kan skade virksomhedens brand. Denne frygt, blandet med den kompleksitet, der findes i de her beregninger, skaber en kultur, hvor små og mellemstore virksomheder trækker stikket.

Problemerne

Vores bud på en løsning er bygget ud fra et informativt koncept, hvor virksomhederne kan blive guidet nemt igennem måden man beregner sit klimaaftryk ifølge GHG-protokollen.GHG-protokollen ses som den mest standardiserede standard i EU til at udregne diverse CO2-ækvivalenter.

Vores afhandling undersøgte de ovennævnte problemstillinger ved at interviewe fire større skandinaviske virksomheder, der har valgt at være anonyme, for at få et indblik i deres erfaringer med beregning af klimaaftryk.

Vores data fra vores interview viste en klar problematik, hvor dataflowene mellem en virksomheds værdikæde kan være så komplekse, at man skal bruge mange ressourcer på at finde de rette tal til beregningen. Ydermere, så ligger hele sværheden i scope 3, hvor man, i teorien, skal beregne alle de CO2-ækvivalenter, som virksomheden har indflydelse på.

Beregningerne bliver også besværliggjort ved, at mange virksomheder ikke kan fortælle, hvor stort et aftryk deres produkt eller service udleder til de virksomheder, der køber dem. Dette resulterer i, at virksomheder skal opfinde metoder til at finde CO2-aftrykket eller gætte, hvad udledningen cirka er, hvilket naturligvis giver skæve beregninger, og i værste fald får virksomheder til at tro, at de udleder mindre, end de reelt gør.

Bud på en løsning

På baggrund af de data besluttede vi os for at udvikle et informativt koncept, der ville gøre det lettere for små og mellemstore virksomheder at beregne deres klimaaftryk. Det krævede vi testede vores koncept på små- og mellemstore virksomheder. Vi fandt to virksomheder, der gerne ville afprøve vores koncept. En, der allerede var i gang med at beregne og en, der ikke var gået i gang med at beregne endnu.

Her så vi, at man netop kunne lave sådan en løsning, der hjalp med beregningerne af Scope 1 og 2, der rent faktisk virkede intuitivt, selv for folk, der ikke før havde siddet med beregning af klimaaftryk. Det, der var vigtigt for de to virksomheder, var, at det var nemt at få support, hvis noget drillede, og samtidig, at alle beregningerne foregår automatisk, så det eneste man skulle angive var sit forbrug, for eksempel i liter benzin eller kørte kilometer eller kWh.

Scope 3 er mere kompleks, og det er ud fra vores vurdering ikke muligt at lave en standard beregner på nuværende tidspunkt, hvilket også ses i, hvordan de større virksomheder udvikler egne softwaresystemer tilpasset deres egen virksomhed til formålet. Det man i stedet skal gøre her, er at lave lette go-to guides, der hjælper virksomhederne med, hvordan de skal håndtere det.

Scope 3 er jo særlig kompleks, fordi der er så forholdsvis få virksomheder der beregner deres klimaaftryk i dag, men som flere og flere begynder at beregne, vil det blive nemmere at få de tal man skal bruge for at beregne sit scope 3.

I vores koncept kan virksomheder indtaste alle oplysninger relateret til hvor meget CO2, de udleder. Eksempler på oplysninger er, hvor mange kWh deres virksomhed bruger på opvarmning og strøm, og hvor mange kilometer de kører i bil.

Udfra disse oplysninger beregnes deres klimaaftryk i scope 1 og 2, og det skal sættes over for, hvordan udledningen generelt er i deres industri. Udover disse tal, får de også en række guides til, hvordan de beregner deres scope 3. Efter en færdiggjordt beregning får de også adgang til et dashboard, hvor de både kan se tidligere beregninger og tilføje egne scope 3-beregninger for at gøre det let og enkelt at holde styr på.

Erfaring fra tegnestue

Arkitektvirksomheden Christensen & co har bidraget til specialet. De har i to år inkluderet et CO2-regnskab i deres CSR-rapport til FN-initiativet Global Compact. Deres bæredygtighedsrådgiver Nadia Sander Strange bakker op om vores vision om et let tilgængeligt og intuitivt værktøj til at beregne virksomhedens CO2-udledning.

Hun har givet denne vurdering af vores model:

»En stor styrke ved specialets prototype, er at der er lagt op til, at man kan få anbefalinger til indsatser målrettet reduktion af emissioner, der er i overensstemmelse med Science Based Targets. Som SMV ville det være virkelig fedt at have adgang til et enkelt værktøj, der kombinerer beregninger og anvisninger til handlinger. Det ville klart lette SMV’ernes arbejde med at sætte konkrete mål for reduktion CO2,« skriver Nadia Sander Strange.

Problemet med eksisterende beregnere

I dag findes der allerede flere beregnere online, målrettet små og mellemstore virksomheder. Dog er mange af dem mangelfulde, fordi de enten ikke er tydelige omkring, hvad præcis, hvilke scopes, der er beregnet, eller også bruger de ikke emissionsfaktorer, der kan bruges i Danmark.

Den eneste undtagelse er den beregner, som Erhvervsstyrrelsen har udarbejdet i 2019.

Det er en fornuftig beregner, der kommer godt rundt om mange af de elementer, som vi eftersøger. Dog er den lavet som et excelark og er ikke så brugervenlig. Det er en forholdsvis kompleks beregner, og selv om det er svært at gøre helt enkelt, så mener vi stadig, det kan gøres nemmere end det.

De skal dog have stor ros for at forsøge at inkludere scope 3 på en fornuftig måde.

Når små og mellemstore virksomheder skal beregne deres klimaaftryk, så kan de have forskellige opstartsproblemer. I vores speciale konkluderede vi, at de oplysninger, der er nødvendige for at beregne deres CO2-fodaftryk, mangler og er svære at finde frem til.

Vi så en tendens til at ansætte konsulenthuse til at skabe den nødvendige forståelse for, hvordan det beregnes. Denne proces er altså både komplekst og dyr.

Virksomhederne, der skal beregne det, har enten betalt med meget tid eller penge. Det, der mangler i dag er en mere konkret hjælp til, hvordan de små og mellemstore virksomheder kan komme i gang med at beregne det.

Kun ved at kende deres CO2-aftryk, kan de for alvor begynde at reducere det. En af de oplagte måder at gøre dette på er ved at lave en brugervenlig onlineberegner, for selv om det at beregne sit klimaaftryk ikke redder miljøet, så er det et udgangspunkt, der kan motivere virksomheder til at reducere deres CO2-udslip, og som flere af vores interviewpersoner i specialet sagde: ’Det er bedre at gøre noget, end ikke at gøre noget’.

Deltag i debatten – her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce