0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Benny Engelbrecht svarer på Lynetteholm-kritik: Med lov bygges land

Lynetteholm har undergået fire samråd, tre tekniske gennemgange, en eksperthøring og 200 folketingsspørgsmål – vi kører på ingen måde offentligheden over, skriver transportminister Benny Engelbrecht (S) i dette debatindlæg som svar på kritikken af, at regeringen vil lukke for klageadgangen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

»Folketinget er den højeste Myndighed, der har ingen over sig og ingen ved siden af sig.«

De berømte ord er Viggo Hørups, og selv om det snart er 150 år siden, at de blev udtalt, står de stadig som et af de vigtigste udsagn om vores danske demokrati. I Danmark har vi en tredeling af magten – den lovgivende, udøvende og dømmende magt. Derudover har vi også en mere uofficiel fjerde statsmagt i pressen.

Det er et system, der har givet os et velfungerende samfund, som har vist sig i stand til både at skabe en god og tryg ramme for borgerne og håndtere de mange store og mindre begivenheder, som skyller ind over os fra resten af verden, som corona og klimaforandringer.

Derfor er det også vigtig for mig at gå i rette med fortællingen om, at »offentligheden bliver sat skakmat«, når vi i Folketinget har vedtaget en anlægslov for Lynetteholm, hvor klageadgangen begrænses.

200 spørgsmål, fire samråd, tre tekniske gennemgange og en høring

Når et flertal af de folkevalgte har vedtaget gennemførelsen af et stort anlægsprojekt, bør det helt principielt og ud fra demokratiske hensyn være sådan, at det er den dømmende magt, der skal behandle eventuelle klager og ikke et administrativt klageorgan. Dette skal afspejle, at det netop bør være den uafhængige, dømmende magt, som kan tilsidesætte den lovgivende magt, hvilket vi også har set tidligere tilbage i 1999 i Højesterets dom i den såkaldte ’Tvind-sag’.

Det betyder på ingen måde, at offentligheden og naturen bliver kørt over, som man kan få indtrykket af, hvis man læser overskrifterne. Der har både været fuld offentlighed og alle muligheder for at komme til orde for eksperter og organisationer. Under behandlingen af anlægsloven for Lynetteholm er der svaret på næsten 200 folketingsspørgsmål, afholdt fire samråd, tre tekniske gennemgange og en eksperthøring.

Det er en meget grundig behandling, og sådan skal det være. Efter den grundige behandling blev lovforslaget sendt til afstemning i Folketingssalen, hvor et stor flertal bestående af S, V, K, R, SF, LA og DF stemte for.

Dermed har vi folkestyrets øverste godkendelse, og den kan så afprøves ved domstolene.

Alle tilladelser skal søges og regler overholdes

Det er heller ikke ualmindeligt, at administrative klageadgange fraviges i anlægslove til store anlægsprojekter, der er gennemført af et flertal i Folketinget. ’Lov om anlæg af en Nordhavnstunnel’ og ’Lov om anlæg af en ny jernbane over Vestfyn’ er eksempler på, at man fra Folketingets side siger, at projekterne er så store og så vigtige for fællesskabet, at processen med klagenævn og klager med opsættende virkning giver for høj risiko for såvel forsinkelser som fordyrelser.

Det er også vigtigt at understrege, at i det omfang, klageadgangen afskæres, ændres der ikke på, at der stadig skal indhentes alle relevante tilladelser, hvor alle almindelige sagsbehandlingsskridt og principper om saglighed, partshøring og så videre skal overholdes.

Det gælder også med Lynetteholm. For selv om et meget bredt flertal er enige om, at vi skal stormflodssikre København fra nord og give mulighed for at bygge boliger, så skal alle regler overholdes, og alle tilladelser søges. Det er også godt, at modstanderne har mulighed for at komme til orde både i pressen, i hele lovprocessen og, hvis de skulle ønske det, med klage til domstolene.

Sådan må og bør det være, når land bygges ved lov – og samtidig må og bør der også være respekt om, at Folketinget er den endegyldige demokratiske instans i Danmark.

Debatindlægget har også været bragt 15.september i Byrummonitor.dk

Deltag i debatten – her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce