0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Debat: Hvem skal jeg stemme på, hvis jeg både vil være blå og grøn?

En række myter omgærder de borgerliges syn på landbrugets omstilling, skriver Frederik Madsen, sekretariatschef hos Plantebranchen, i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det kan ske om morgenen, at min kære hustru Tine klager over, at jeg har taget en blå skjorte på til grønne bukser.

Hun siger til mig, at de to farver ikke passer sammen, og så bliver jeg sendt ind i klædeskabet for at finde noget bedre.

Lidt sådan er det også i dansk politik.

For hvor går jeg hen, hvis jeg gerne vil være borgerlig og tro på markedskræfter og det frie initiativ og samtidig gerne vil have lavere CO2-udledning og beskytte vores natur og miljø?

Under klimaforhandlingerne på landbrugsområdet fremkommer der igen og igen en række myter, som jeg gerne vil appellere til, at de borgerlige partier vrister af sig, når de går ind til forhandlingerne om landbruget.

Myte 1: Vi skal brødføde verden med kød

Den første myte er, at vi skal fortsætte med at producere alt det kød, vi gør i Danmark, fordi vi skal brødføde verden.

Men når hele Folketinget har vedtaget ved lov, at vi skal opnå en 70 procents reduktion af CO2-udledninger fra 1990 frem mod 2030, og når vi ved, at vi har en natur og et miljø, der er presset til bristepunktet, så er det ikke en gangbar løsning, at lille Danmark skal brødføde hele verden med kød.

Myte 2: Dansk landbrug er meget bæredygtigt

Endnu en myte lyder, at vores danske landbrug er meget bæredygtigt – så derfor skal vi blive ved med at gøre, som vi altid har gjort.

Beklageligvis har flere forskere påvist, at vores landbrug ikke er specielt bæredygtigt, sammenlignet med landbruget i andre lande.

Myte 3: Vi vil miste arbejdspladser

Den tredje myte er, at vi vil miste arbejdspladser, hvis vi nedbringer kødproduktionen i Danmark. Det er desværre sådan med vores landbrug, at det har rigtigt svært at rekruttere personale, ligesom det er svært at få gang i generationsskiftet.

Derudover kæmper slagterierne yderligere med, at konkurrere med lave lønninger i de lande vi sammenligner os med, så vi løbende mister arbejdspladser i kødindustrien, fordi vores grise slagtes i udlandet.

To ben

Jeg vil gerne understrege på det kraftigste, at jeg ikke mener, at vi skal nedlægge dansk kødproduktion. Det er ikke pointen. Men der ses et bydende behov for at udvikle dansk landbrug til at stå på to ben: Et plantebaseret og et animalsk.

Altinget skriver 29. september, at vælgerne har langt mere tiltro til, at en rød regering er bedre til at håndtere klimapolitikken end en blå. Det forstår jeg godt.

Jeg savner, at de blå partier vil være med til at løse udfordringerne for klima og miljø og samtidig vil tage et erhvervsmæssigt approach til en branche i rivende udvikling.

Der er så store muligheder i også at satse på den plantebaserede industri, der buldrer afsted med vækstrater på 20-30 procent, uden at vi har nogen som helst national plan for, hvordan Danmark skal blive en del af den udvikling.

Måske vil jeg engang i fremtiden kunne overbevise min hustru om, at blå og grøn er et glimrende match. For det håber jeg så inderligt også, det kan blive i dansk politik.

Deltag i debatten – her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce