0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
H&M
PR-foto: H&M
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

H&M svarer på kritik: Det tager tid at gøre bæredygtig mode tilgængelig for alle

Felicia Reuterswaerd, sustainability manager hos H&M i Norden, svarer her på kritik af, at modekoncernen hænger fast i en ubæredygtig forretningsmodel.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Vi kan først og fremmest ikke genkende H&M – og H&M’s værdier – i den beskrevne tekst.

Vi, som en hel industri, er på en transformationsrejse, som tager længere tid, end vi kunne håbe på. Men med virksomheder som os, som kommer med en vis størrelse og rækkevidde, kan man fremskynde et reelt skift.

Især hvis vi virkelig ønsker at gøre mere bæredygtig mode tilgængelig for alle.

H&M Group har arbejdet med bæredygtighed i mere end 25 år, og vi har modtaget flere anerkendelser for at være førende på området i modebranchen. Vores vision er, at vi ønsker at lede omstillingen mod en cirkulær og klimapositiv modebranche, og samtidig være en retfærdig og ligeværdig virksomhed.

Vores arbejde med bæredygtighed går på tværs af hele værdikæden, og vi samarbejder med en lang række aktører fra leverandører, fagforeninger og velgørende organisationer til konkurrenter, kunder og eksperter. For eksempel The Fashion Transparency Index, som rangerer virksomheder efter, hvor mange oplysninger de videregiver om deres leverandører, politikker og praksis for værdikæden og social og miljømæssig påvirkning.

Enig

Vi er enige i undersøgelsen, for så vidt vi også mener, at måden, hvorpå mode produceres, forbruges og plejes i dag skal ændres. Derfor tester vi blandt andet hele tiden nye materialer og processer til vores produkter og nye forretningsmodeller, såsom udlejning, videresalg og genfremstilling.

Vi inkorporerer cirkularitet, når vi designer vores produkter, har med ikke-kommercielle varer at gøre samt i udviklingen af vores emballage. For at sikre en konsekvent tilgang på tværs af vores brands designteams, arbejder vi på at udvikle standardiserede cirkulære principper til brug under hele designprocessen.

Vi betragter gennemsigtighed som en vigtig katalysator for positiv forandring, da det giver kunderne mulighed for at træffe mere velinformerede købsbeslutninger. På den måde kan de være med til at lægge pres på mærker for at handle bæredygtigt.

I år har vi, til stor begejstring, lanceret den første version af Higg Index Sustainability Profile, der viser en miljøbelastningsscore for materialer på udvalgte produkter på tværs af vores onlinebutikker i Europa og USA.

The Sustainable Apparel Coalition (SAC) er en global multi stakeholder nonprofit organisation. SAC blev grundlagt i 2010 og har mere end 250 globale medlemmer, hvilket inkludere brands, detailhandlere, producenter, akademier, konsulenter, regeringer og NGO’er.

Higg Index Sustainability Profiles er en del af SAC’s nye Higg Index gennemsigtighedsprogram, der baseres på uafhængigt verificerede miljøpåvirkningsdata fra Higg Materials Sustainability Index (MSI). Alt imens flere brands har forpligtet sig til at bruge det nye program i fremtiden, er H&M en af de første til at bruge det på egne produkter.

Materialemål

Vi har sat en række ambitiøse mål for vores arbejde, og vi er heldigvis godt på vej til at nå dem. For eksempel satte vi målet om, at inden 2020 skal 100 procent af al den bomuld, der kommer fra H&M Group, enten være økologisk, genanvendt eller fremskaffes på en mere bæredygtig måde gennem Better Cotton Initiatives. Det mål nåede vi sidste år.

Økologisk bomuld, der specifikt nævnes i afhandlingen, er blot en af mange mere bæredygtigt indkøbte materialer i vores sortiment. Dertil har vi for nylig sat et materialemål, hvor vi senest i 2025 skal bruge 30 procent genbrugsmateriale i vores kollektioner.

Dette understøttes af et større gennembrud i genanvendelse af brugte tekstiler uden kvalitetstab. Men vores mest ambitiøse mål går ud på, at vi senest i 2040 vil være klimapositive på tværs af hele vores værdikæde.

Samtidig har vi et ansvar for at sikre, at alle de mennesker og lokalsamfund, der påvirkes af vores virksomhedsaktiviteter, respekteres.

H&M Group har kontorer i alle de lande, hvor vores produkter fremstilles og besidder en stor erfaring med arbejdet fra jorden i produktionslandende. Dette giver os indgående viden om den lokale situation i hvert land, samt en unik position til at opbygge et tæt forhold til leverandører, lokale organisationer, regeringsrepræsentanter og fagforeninger for at opnå systemiske ændringer og hæve branchestandarder.

Slutteligt vil jeg gerne understrege, at vores produkter, mærket ’Conscious’, består af minimum 50 procent mere bæredygtige materialer end konventionelle materialer.

Deltag i debatten – her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden