0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Politiker: Uanset hvor du sætter dit kryds, så stem for grøn omstilling

Afstanden mellem de grønne skåltaler og handling er stor. Både på Christiansborg, men i den grad også i kommunerne. Heldigvis kan du snart rokke ved stilstanden, skriver politisk kandidat Peter Bjerregaard i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Man kan ikke undgå at undre sig. De fleste politikere siger, at de går op i grøn omstilling, men alligevel udebliver klimapolitikken.

Trods et historisk grønt mandat har regeringen ved talrige lejligheder modarbejdet den grønne omstilling, og flere af ideerne fra Socialdemokratiets valgoplæg fra sidste valg, den grønne et-årsplan, afventer stadig opfølgning.

Løftet var ellers, at ideerne ville være implementeret i løbet af regeringens første år.

Det er dog ikke kun i Folketinget, at afstanden mellem ord og handling er stor. Det er den også i kommunerne, og min kommune er ingen undtagelse.

Det er egentlig ikke, fordi der har været mangel på grønne visioner eller sympatiske valgløfter i årenes løb. Københavnske politikere lovede at CO2-kompensere flyrejser, men glemte at følge op på det.

Samme politikere ville sænke CO2-udledningerne, men har brugt milliarder på at brænde biomasse af.

Politikerne har sagt, at de ville have bedre luftkvalitet, men har modarbejdet elektrificeringen af bilparken

og krydstogtskibene.

Og trods løfter om det modsatte blandes kloakvand stadig med vores badevand. Faktisk besluttede et flertal i borgerrepræsentationen tidligere i år, at det fortsat skal være muligt at lede spildevand ud i Øresund.

Nogle gange virker kommunalpolitik som små sager, men valget her kunne ikke være større

De her spørgsmål er ikke partipolitiske spørgsmål. Eller det burde de i hvert fald ikke være.

Det handler grundlæggende om at holde, hvad man lover.

Desværre bliver det alt for sjældent fulgt op på løfterne. Hvis vi vil fortsætte med at forbedre København, skal der sættes handling bag ordene. Grøn omstilling er ikke bare et valgslogan, der kan bruges før et valg. Det er en moralsk forpligtelse.

Vi har ikke brug for mere viden

Forud for dette kommunalvalg var jeg hovedforfatter på Klimabevægelsens anbefalinger til kommunalpolitikere, men i løbet af processen gik det op for mig, at det ikke var nok.

Der er ikke brug for mere viden eller ny viden. Der er brug for nogen, som rent faktisk går op i disse spørgsmål.

Det skal for eksempel være nemmere at blive elbilist. Derfor skal København udpege flere steder, hvor man kan oplade elbiler.

Københavns Kommune køber hvert år ind for cirka otte milliarder kroner, men stiller kun ganske få leverandørkrav. Derfor skal kommunen anvende en CO2-pris (på mindst 850 kr./ton) i indkøbspolitikken, og der skal ikke længere købes nye fossile køretøjer.

København bør kun købe grøn strøm, og biomasse bør gradvist erstattes af varmepumper, elpatroner og geotermi. Derudover bør Lynetteholmen og byggeriet på Amager Fælled genovervejes. Grundlæggende bør man være påpasselig med at inddrage natur til nybyggeri, når der findes andre muligheder for eksempel på Refshaleøen.

Desværre har Enhedslistens teknik- og miljøborgmester modarbejdet byggeriet af nye billige boliger.

Enhedslisten har desværre også modarbejdet opsætning af ladestandere, og elektriske delebilsordninger lider også under manglende interesse for området.

En livsændrende cykeltur

I 2009 arbejdede jeg for Udenrigsministeriet under klimatopmødet COP15. Jeg glemmer aldrig cykelturen hjem morgenen efter topmødets afslutning.

Det var en helt særlig følelse af tomhed og skuffelse. Det blev startskuddet for min interesse for klimaområdet.

Siden forsøgte jeg som journalist og klimaredaktør at stille politikerne til ansvar og råbe op om problemets omfang. Jeg har arrangeret konferencer, kampagner og arbejdet i energisektoren for at bringe os tættere på vores klimamål. Jeg har også startet og hjulpet grønne NGOer.

Hvis du alligevel ikke kunne finde på at sætte dit kryds ud for en konservativ, så håber jeg alligevel, at du vil forsøge at finde en kandidat, der ikke kun i ord, men også i handling, har vist, at personen vægter klima- og miljøområdet højt.

Det er naturligvis ikke det eneste vigtige emne til dette valg, men det er utvivlsomt et af de områder, hvor afstanden mellem ord og handling er størst.

Nogle gange virker kommunalpolitik som små sager, men valget her kunne ikke være større. Vi har simpelthen ikke råd til at spilde fire år mere.

Deltag endelig i debatten – her kan du læse vores tips og formalia

Er debatindlægget klart, mail det meget gerne til: debat.klimamonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce