0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Søren Have fik en mail og undrede sig: Er SAS blevet tonedøve af jet-støjen?

Hvis luftfarten fortsat skal nyde særstilling i samfundet, så kræver det, at man overholder den sociale kontrakt i stedet for at promovere unødig flyvning, skriver transportrådgiver Søren Have i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Da jeg fløj meget via både arbejde og privat, foretrak jeg SAS. Jeg kunne godt kunne lide tanken om et skandinavisk selskab, og jeg havde den opfattelse, at SAS havde orden i sagerne med hensyn til arbejdsvilkår.

Derfor var jeg også med i SAS’ bonusprogram Eurobonus. Selv om jeg næsten ikke flyver mere (en enkelt gang siden 2016), har jeg ikke fået meldt mig ud af Eurobonus.

Derfor får jeg jævnligt mail fra SAS om diverse tilbud. Som regel sletter jeg dem bare, men i sidste uge fangede en overskrift i inboxen mit øje:

»Book en weekendrejse på sas.dk.«

I mailen (se boks) kunne jeg så se, hvordan man ville have mig og min familie/venner på en smuttur.

Når man som jeg i flere år har agiteret for en mere retvisende beskatning af luftfarten, så er det altså hård kost at skulle se ens skattekroner brugt på ejerskab og redning af SAS, og nu – midt under COP26 – at animere til sådanne smutture med fly.

Jeg vil ikke forbyde luftfarten, ej heller forhindre folk i at flyve, for der kan være situationer, der kræver det. Men jeg synes, at klimakrisen kalder på en ansvarlighed, som indebærer, at vi afstår fra unødvendige flyvninger, og jeg synes derfor, det er uansvarligt af SAS sådan direkte at opfordre til disse smutture.

Særligt da alle, som ved noget om luftfart og klima, samstemmende siger, at ’hvis du endelig skal flyve på ferie, så tag længere, men færre ture’.

Og når SAS samtidig varsler lavere lønninger, i en situation hvor samfundet mangler dygtig arbejdskraft, får det mig til at spørge, om SAS har glemt den sociale kontrakt med det omgivende samfund og er blevet tonedøve?

SAS er blevet tilbudt at svare på kritikken. Det har flyselskabet ikke ønsket.

Deltag i debatten – her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce