0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat@klimamonitor.dk

Rambøll-direktørs klimafrygt for 2022: Grønne hensyn fylder skuffende lidt i offentlige udbud

Grønne hensyn fylder skuffende lidt i offentlige udbud, og Rambølls danske direktør Ib Enevoldsen frygter, at myndighederne ikke bruger deres indkøbsmuskel i fuldt omfang, skriver han i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Alle offentlige virksomheder burde i dag have et stort incitament til at tænke miljø- og klimahensyn ind i deres indkøb og forbrug, hvor bæredygtighed, og ikke mindst den grønne omstilling, er mere relevant end nogensinde.

Som rådgiver oplever vi da også, at stadig flere offentlige virksomheder har et oprigtigt ønske om at indarbejde grønne hensyn i deres udbud.

Men vi oplever desværre også, at det er vanskeligt at gribe om opgaven og uoverskueligt at komme i gang, fordi de uendeligt mange muligheder for, hvordan man kan agere mere klimavenligt, er svære at omsætte til konkrete krav og kriterier i det enkelte udbud.

Jeg har derfor en oprigtig frygt for, at vi taber et grønt potentiale på gulvet, fordi der ikke kommer tilstrækkeligt tempo og volumen på indsatsen til, at det virkelig batter for klimaet.

Skuffende

Det offentlige indkøb er en af de største og stærkeste muskler for samfundet og samtidig afgørende for, at vi kan holde os oprejst og bevæge os. Hvert år køber den offentlige sektor varer og tjenesteydelser på det private marked for 380 milliarder kroner – altså mere end 1 milliard kroner om dagen, svarende til 17 procent af det danske BNP. I 2019 blev der udbudt knap 2.800 danske EU-udbud for at sige lidt om mængderne.

Som en af de største og stærkeste løftestænger kan det offentlige indkøb være med til at spille en signifikant rolle i den grønne omstilling, hvis miljø- og klimahensyn bliver mainstream i offentlige udbud.

Og tallene viser, at det er stærkt nødvendigt.

I 2020 stod de offentlige indkøb ifølge en rapport fra regeringen for udledning af 12 millioner ton CO2. Det er næsten lige så meget som de samlede danske husholdninger. Ikke desto mindre fylder de grønne hensyn skuffende lidt i de offentlige udbud.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indeholder knap halvdelen af offentlige udbud (44 procent) ord og begreber som for eksempel miljømærker eller total- og livscyklusomkostninger, som indikerer, at udbuddet inddrager klima- og miljøhensyn.

Og blandt de af Dansk Erhvervs medlemmer, som sælger til det offentlige, svarer kun 11 procent af virksomhederne i en undersøgelse, at klima- og miljøhensyn spillede en større rolle i vurderingen af tilbuddet, sidst de gav tilbud på en offentlig opgave.

Metoder og kompetenceløft

Det er ikke godt nok, at så få af udbuddene forholder sig til en dagsorden, som er så vigtig for Danmarks fremtid.

For at løfte den grønne indkøbsdagsorden har vi brug for at mainstreame ved at udvikle fælles metoder og modeller for klimakrav i de offentlige udbud, som alle indkøbere i det offentlige kan bruge. Det gælder, uanset om vi taler om maden i børnehaverne, computerne på de offentlige arbejdspladser, vejene vi kører på eller operationsstuen på hospitalet.

Samtidig har vi brug for kompetenceløft og efteruddannelse på området, så metoderne bliver praktiske og bredt anvendelige. Dette vil på sigt skabe en etableret metode og betyde, at vi opnår best practice på området.

Regeringen vil i år præsentere reduktionsmål for offentlige indkøb, og jeg afventer spændt, hvor højt barren sættes. Ambitionen må nødvendigvis være, at klima og miljø inden for en overskuelig årrække bliver et parameter i alle opgaver, som det offentlige sender i udbud, og at der opstilles CO2-mål i alle udbud. Andet kan vi ikke tillade os over for klimaet og hinanden.

Deltag i debatten – her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce