0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Cowi
Foto: Cowi
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat@klimamonitor.dk

DI-formandens største klimafrygt: Langsomme politiske beslutninger kan suge momentum ud af omstillingen

Klimaet er kommet øverst på dagsordenen, men faktum er, at det stadig går for langsomt, skriver Lars-Peter Søbye, Cowi-topchef formand for Dansk Industri, i dette indlæg i vores debatserie om største klimafrygt for 2022.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Overordnet set glæder jeg mig over, at klimaet for alvor er kommet øverst på dagsordenen, og at der både er folkelig og politisk vilje til at skabe de nødvendige ændringer, så vi kan gå en bæredygtig fremtid i møde.

Men jeg frygter, at vi risikerer at tabe momentum, hvis der ikke hurtigt bliver taget de nødvendige politiske beslutninger, som muliggør og skaber den fleksibilitet der er nødvendig i forhold til at skabe nye innovative løsninger. Det gælder for Danmark, men også for alverdens andre lande.

Det er nu, der skal sættes handling bag udmeldingerne fra COP26 i Glasgow.

Faktum er, at det stadig går for langsomt. Der er for megen snak og for lidt handling. I Danmark har vi mange løsninger klar, de skal bare implementeres. Som formand for Erhverslivets Grønne Vækstteam og Erhvervslivets Klimaalliance har jeg været med til at levere løsningsforslag og anbefalinger til, hvad der er nødvendigt for at nå i mål med de nødvendige grønne tiltag.

Eksempelvis har politikerne fået serveret syv anbefalinger til implementering af sektorkobling for snart et år siden, og der er stadig rigeligt at gå i gang med.

Rapporterne fra FN’s klimapanel IPCC viser med al tydelighed at øko-systemerne er sårbare over for effekterne af klimaændringerne, og at den eneste vej frem er en reducering af CO-udslip. Også i 2022 frygter jeg, at vi rundt omkring i verden og måske igen i Europa, som vi så det i Tyskland i 2021, vil opleve ekstremhændelser, der medfører store menneskelige og økonomiske omkostninger.

Klimaændringer kan også resultere i, at områder og befolkninger i verden, som allerede er stærkt udfordrede, bliver endnu dårligere stillet og derfor mere desperate. Eksempelvis kan kampen om adgang til ferskvand eskalere som følge af klimaændringer og befolkningstilvækst. I Cowi forsøger vi at bidrage til at afhjælpe dette problem ved at udvikle et analyseredskab, som kan bidrage til at planlægning af den nødvendige infrastruktur, så de forskellige interessenter indgår i dialog i stedet for konflikt over vandressourcer.

Med udspring i frygt vil jeg alligevel ende med at udtrykke håb og optimisme. For eksempel håber jeg, at den store internationale vandkonference (IWA World Water Congress & Exhibition), som afholdes i København i september 2022, vil være med til at sikre fokus på innovative løsninger, der vil komme hele verdenssamfundet til gode.

Deltag i debatten – her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce