0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat@klimamonitor.dk

Debat: Politikerne misforstår geotermi, og det hæmmer brugen af alle varmetyper fra undergrunden

Foreningen Termonet.dk vil have ligestillet de dybe geotermiprojekter med de overfladenære, for udfordringerne og potentialerne er de samme, skriver de i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Geotermi kan noget. Det kan levere energistabilitet i en verden med fluktuerende energi og skabe sikkerhed om forsyning. Geotermi er en del af den grønne omstilling. Det gør de så glimrende rede for i Aarhus.

Geotermi er relevant i hele Danmark. Bare politikerne får sikret en tidssvarende og relevant lovgivning. Vi går lidt i dybden med emnet og kipper med flaget for den ’overfladenære geotermi’.

Aftalepartierne fra Klimaaftalen for energi og industri mv. af 22. juni 2020 har 16. december 2021 indgået en opfølgende aftale om en model for prisregulering af fjernvarme fra geotermiske anlæg. Det forventes i 2022 at føre til en række lovforslag, som udmønter aftalens indhold.

I den forbindelse opstår en unik mulighed for at sikre en lovgivning, der kan fremme både dyb og overfladenær geotermi på én og samme tid. Det er sådan geotermi er defineret i EU, og sådan bør det også være i Danmark.

Samme teknologi, forskel på skala

Den nye prisregulering bør omfatte alle typer af geotermiske anlæg, da man herved åbner muligheden for at mindre private aktører kan påtage sig risikoen for at investere i overfladenære geotermiske anlæg i samarbejde med et fjernvarmeselskab. Dette kan accelerere udfasningen af olie- og gasfyr, med færre investeringer for borgerne, mens det styrker landdistrikterne ved at fremtidssikre boligerne.

EU direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder, definerer i Artikel 2, c) geotermisk energi som: ’energi, som lagres i form af varme under jordens faste overflade’. I Danmark italesættes geotermisk energi hovedsageligt som noget, der findes flere kilometer nede under jordens overflade. Det er vigtigt at nuancere forståelsen, ikke mindst fordi EU’s definition helt tydeligt omfatter al varme under jordoverfladen, uanset temperatur.

Om varmepumpen tager udgangspunkt i 40 grader, 12 grader eller 4 grader, er underordnet. Om boringerne ligger en meter under jorden, 120 meter under jorden eller 1400 meter under jorden er underordnet.

I alle tilfælde er der tale om geotermisk varme. Hvor dyb geotermi typisk måles i megawatt, måles overfladenær geotermi i kilowatt. Hvor dyb geotermi i Aarhus skal forsyne 50.000 borgere, kan overfladenær geotermi i form af et termonet forsyne 50 borgere i en landsby. Hvor investeringerne i dyb geotermi løber op i milliarder, koster investeringer i overfladenær geotermi millioner.

De to løsninger er komplementære. Hvor den ene egner sig godt til storbyer, egner den anden sig godt til landsbyer.

Typen af udfordringer er de samme; det er kun skalaen, der er forskellig. Når 50.000 forbrugere står over for en investering i milliardklassen, er det ikke anderledes end når 50 forbrugere står overfor en investering millionklassen.

Termonet giver mulighed for at opnå energieffektiv varme- og køleforsyning med kollektive systemer, hvor det ellers ikke har været muligt med traditionel fjernvarme. Det betyder, at fjernvarme baseret på geotermisk varme bliver en reel mulighed i mange flere dele af landet. Til gavn for den grønne omstilling i form af bedre virkningsgrader, reduceret belastning af elnettet og bedre udnyttelse af overskudsvarme.

Energifællesskaber

Det åbner også op for etablering af ’energifællesskaber’, der skaber kollektive løsninger, hvor eksisterende aktører ikke byder ind. Dette emne vægtes højt med finanslovens prioritering af ressourcer til energifællesskaber, der skal ses i lyset af EU’s politik om at involvere borgerne i den grønne omstilling.

Termonet er kendte teknologier sammensat på en ny måde. Udbygningen kan derfor ske hurtigt og parallelt flere steder samtidig. Det eneste, det kræver, er at sikre, at den kommende lovgivning ikke fokuserer snævert på dyb geotermi, men kan favne hele spektret af geotermisk varme, som det er defineret af EU.

Dette gøres bedst ved at modellen for prisregulering ikke er knyttet til undergrundsloven, men i stedet rodfæstes i varmeforsyningsloven som allerede harmonerer med EU’s definition af geotermiske anlæg.

Deltag endelig i debatten – her kan du læse vores tips og formalia.

Er debatindlægget klart, eller har du et udkast, mail det meget gerne til: debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce