0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Anlægsarbejdet til Lynetteholm er igang og skaber debat.

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat@klimamonitor.dk

Debat: By & Havn er blevet et problem for politikerne på rådhuset på grund af Lynetteholm

Transportministeren har handlet politisk klogt ved at stoppe arbejdet i Køge Bugt. I modsat fald kunne hun ind til valget se frem til kritik for at være politisk tunghør og svigte miljøet. Den rolle kan hun nu overlade til By & Havn, som løfter den så glimrende, skriver Carsten Mai i dette debatindlæg.

Debat

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Projekt Lynetteholm er ved at køre skævt, og baggrunden er, at By & Havn ikke anerkender, hvor alvorlig situationen er.

Alle store projekter oplever modgang typisk i form af forsinkelser og budgetoverskridelser. Og det er tilsyneladende den melodi, som vugger By & Havn i søvn i stedet for at anerkende, at byens store udviklingsprojekt Lynetteholm med tilhørende vigtig infrastruktur pludselig er i farezonen.

Ingen politikere vil presse et projekt frem, når borgerne er utrygge

Men det er ikke de sædvanlige besværligheder, vi oplever. Verden og borgerne i hovedstadsregionen har forandret sig. Klima, miljø og bæredygtighed er ikke længere blot politiske fraser. Det er det vigtigste for borgerne. Fra Helsingør i nord til Køge Bugt i Syd står vores fælles miljø øverst på dagsordenen. Så når der skabes tvivl om By & Havns udledning af slam i Køge Bugt, ja, så kommer reaktionerne.

Hvad By & Havn tilsyneladende har valgt ikke at anerkende er, at borgernes reaktioner aflæses én til én af politikerne, og de handler derefter. Transportminister Trine Bramsen (S) har allerede sat foden ned og stoppet mere udledning af mudder og slam i Køge Bugt. Borgernes klimabevidsthed kan nemlig ikke længere holdes i avisernes debatspalter, mens udviklingstoget buldrer derud af.

Privat
Foto: Privat

Carsten Mai.

Tværtimod er der ingen politikere, som længere vil presse et projekt frem, når borgerne er utrygge ved det. Trine Bramsen har aflæst protesterne helt rigtigt, og hun handler politisk klogt med at stoppe arbejdet i Køge Bugt. I modsat fald kan hun ind til valget se frem til en indædt kamp med borgene og kilometervis af kritik for at være politisk tunghør og svigte miljøet. Den rolle kan hun nu overlade til By & Havn, som løfter den så glimrende.

Hænderne sad for godt på gashåndtaget

Ministerens beslutning udskyder Lynetteholmprojektet med foreløbigt et år og fordyrer projektet med nogle hundrede millioner kroner. Men By & Havn bør takke ministeren for at sikre lidt legitimitet bag projektet. Havde By & Havn blot tromlet videre, ville indgrebet om kort tid blive endnu mere voldsomt, dyrere og koste endnu mere på tidsplanen.

By & Havn er en nyttig konstruktion og krumtappen i den positive udvikling i København, som vi alle kan aflæse gennem de seneste år.

Men organisationen er blevet et problem for politikerne på rådhuset.

Først var der håndteringen af Amager Fælled, hvor By & Havns hænder sad lidt for godt fast på bulldozernes gashåndtag, fulgt op af et katastrofalt første spadestik til Lynetteholm, som druknede i demonstranter og politi og senest den totale afvisning af, at der er et problem i Køge Bugt.

Men det er ikke By & Havn, der definerer, når der er et problem. Det gør borgerne, og politikerne hører efter. Hvorfor skal transportministeren være den sidste på kajen, der forsøger at forklare det uforklarlige? Det sagde hun selvfølgelig nej til, og det vil hendes kollegaer gøre i stigende grad, hvis ikke legitimiteten bag de helt nødvendige udviklingsprojekter i København genskabes. Borgerinddragelse, god kommunikation og anerkendelse af borgernes uro ved miljøkonsekvenserne er de første skridt, de bør tage på Nordre Toldbod hos By & Havn.

Dette debatindlæg er oprindeligt bragt i Byrummonitor.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord sammen med et billede af dig selv til debat.klimamonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage