0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Arkivfoto fra Folkemødet 2019.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat@klimamonitor.dk

Debat: Aktivisterne scorede klimapolitisk selvmål under Folkemødet

Klimasagen risikerer at blive en ekstremistsag fremfor den folkesag, som den burde være, skriver Søren Büchmann Petersen, DTL, i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Årets Folkemøde er forbi, og stilheden har sikkert atter sænket sig over Allinge, der med sin historiske erhvervshavn og smukke bygninger er vidnesbyrd om en tid, hvor meget var lokalt forankret og den store verden for mange startede ved havneudløbet.

Klimasagen er ligeledes på samme tid både lokal og global. Danmarks udslip er en dråbe i det globale hav, men danske beslutninger og teknologiske landvindinger kan få global betydning for at løse klimakrisen. Derfor skal vi handle klogt.

Klimadebatten fyldte helt naturligt meget på årets Folkemøde. Jeg havde selv fornøjelsen af at overvære flere gode og fagligt velfunderede debatter om klima og havde blandt andet set frem til en debat i form af en samtale, som DI havde arrangeret med transportminister Trine Bramsen.

Efter min mening har aktivisterne tværtimod scoret Folkemødets største selvmål.

Samtalen blev imidlertid aflyst, fordi arrangøren efter en længere og til tider ophedet diskussion med et stort antal fremmødte aktivister vurderede, at der var en risiko for, at arrangement ville løbe af sporet.

Efter at have set, hvordan aktivister dagen før brød ind i liveudsendelsen af Debatten og hørt argumentationen og tonen i forbindelse med samtalen hos DI, forstår jeg arrangørens beslutning.

Der er ingen vindere i denne sag og slet ikke Folkemødet endsige klimasagen.

Efter min mening har aktivisterne tværtimod scoret Folkemødets største selvmål.

Tager man på den måde udemokratiske metoder i brug, står mange ’almindelige danskere’ simpelthen af. Klimasagen risikerer at blive en ekstremistsag fremfor den folkesag, som den burde være.

Som et kuriosum havde jeg medbragt min 16-årige datter til Folkemødet, hvilket i øvrigt var en stor og lærerig succes. Hendes spontane reaktion var interessant nok en kraftig afstandtagen fra aktivisternes metoder, og jeg bilder mig ind, at det ikke skyldes faderlig indoktrinering.

Det er ikke et generationsspørgsmål, det er ikke et spørgsmål om gammel eller ung – det handler om demokratisk dannelse og respekt for andre eller mangel på samme.

Kære aktivister, det var ikke Folkemødet værdigt. Jeg vil håbe, at alle parter kan indse det, så vi fortsat kan have et godt og åbent Folkemøde.

Deltag endelig i debatten – her kan du læse vores tips og formalia.

Er debatindlægget klar, eller har du et udkast, mail det meget gerne til: debat.klimamonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce