0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Aleksander Klug/Ritzau Scanpix
Foto: Aleksander Klug/Ritzau Scanpix
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat@klimamonitor.dk

Støttepartiernes ungdom til Christiansborg: Indfør en CO2-afgift på 1.500 kroner per ton i 2030

I den afgørende fase af forhandlingerne om en ny CO2-afgift sender SF Ungdom, Radikal Ungdom, Rød-Grøn Ungdom og Den Grønne Ungdomsbevægelse en besked til støttepartierne på Christiansborg: Stå fast på en høj CO2-afgift. Læs mere i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Forhandlingerne om en CO2-afgift mellem regeringen og Folketingets partier er netop gået ind i den afsluttende fase.

Med regeringens udspil som udgangspunkt er der behov for enorme ryk i forhandlingslokalerne, hvis denne aftale skal blive en sikker grundsøjle i dansk klimapolitik. For udspillet fra regeringen er tætpakket af meget lave afgiftsniveauer, betydelige rabatter til de største udledere og usikre teknologisatsninger, der erstatter det, vi ved virker: høje, ensartede afgifter.

Vi står i klimamålenes 11. time, og derfor skal aftalen være gennemgribende og ambitiøs fra start. Der er ikke tid til flere genbesøg, genforhandlinger og forbehold. Aftalen har potentiale til at blive den vigtigste i dansk klimapolitik i denne regeringsperiode, men bliver den for svag og fyldt med smuthuller, kan den blive et historisk tilbagefald - et historisk svigt.

Vi, SF Ungdom, Radikal Ungdom, Rød-Grøn Ungdom og Den Grønne Ungdomsbevægelse, står i dag samlet om et krav på en høj, ensartet CO2-afgift, der skal stige gradvist fra samlede 1.200 kroner per ton i 2025 til 1.500 kroner per ton i 2030.

På den måde kan vi hurtigt, forsvarligt og socialt retfærdigt få nedbragt Danmarks udledninger fra virksomheder til gavn for alle i samfundet. Vi kæmper alle for en grøn og retfærdig fremtid, og denne aftale er for afgørende til, at vi vil acceptere, at den bliver udvandet.

Lave afgifter accepteres ikke

Det er vores fremtid, der forhandles om på Christiansborg disse dage. Når vores generation en dag når ind i selv samme beslutningsrum, vil meget være for sent. Partierne sidder nu og forhandler for os, men uden os. Det er ikke spørgsmål om en generationskamp, men et spørgsmål om at ungdommens stemme i klimakampen skal høres i forhandlingerne.

Støttepartier, I må kræve, at aftalen adresserer klimakrisens alvor og ikke tillader, at udledende virksomheder får lov til at slippe for deres regning. Det er en opfordring til, hvordan vi ønsker en afgift. Det er en opfordring til, at vores moderpartier tager disse ord med i forhandlingsrummet.

I må ikke acceptere lave afgifter, enorme afgiftsrabatter og en skattereform, der er afhængig af umodne teknologier som CO2-fangst og lagring. Vi har brug for, at I nu står fast og bruger jeres mandat.

Historisk ansvar

Vi ved, at klimakrisen kræver hurtige og drastiske reduktioner fra alle lande. Med vores store nuværende og historiske udledninger har Danmark et helt særligt og ekstraordinært ansvar. Samtidig er vi et af de lande i verden, der har de allerbedste forudsætninger for at gennemføre en ambitiøs grøn omstilling og vise verden, hvordan vi overholder Parisaftalen.

En høj afgift vil ikke bare levere de nødvendige reduktioner hurtigt og sikkert – den vil også håndhæve princippet om, at forureneren betaler. Desuden er en høj, ensartet afgift det mest omkostningseffektive middel overhovedet i klimakampen, og tilbageføres dele af provenuet til borgerne, sikrer afgiften også en social balance.

Vælger man at give Danmarks største forurenere rabat, ender det i sidste ende med at blive dyrere for os alle og især gå ud over de små og mellemstore virksomheder. Samtidigt risikerer man at sætte de danske klimamål over styr. Vi nægter at betale for, at de største forurenere kan fortsætte med at udlede. Og vi nægter at gå på kompromis med vores klimamål i 2025 og 2030. Det er nemlig dem, der er garant for, at vi kan se ind i en levedygtig verden for nuværende og kommende generationer.

Vi står fast på kravet om en retfærdig, ensartet og høj afgift, og det bør I, støttepartierne, også gøre. Regeringen og støttepartierne skal stille krav til virksomhederne i den grønne omstilling. Den grønne skattereform er årtiers mulighed for at sætte en retfærdig pris på forurening, skabe betydelige reduktioner i dag og sikre, at klimahandling ikke rammer socialt skævt. Men alt dette kræver en høj og ensartet afgift.

De grønne ambitioner skal nu udmøntes i konkrete aftaler, og som støttepartier har I nu muligheden for at leve op til det ansvar, I blev pålagt, da vi satte vores lid til jer ved Folketingsvalget 2019.

Vi kan stadig undgå de værste konsekvenser af klimakrisen, men håbet ligger i politisk handling.

Giv os grund til at håbe.

Deltag endelig i debatten – her kan du læse vores tips og formalia.

Er debatindlægget klar, eller har du et udkast, mail det meget gerne til: debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce