0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat@klimamonitor.dk

Rådet for Bæredygtig Trafik: Nattog skal erstatte flyveture, men det kræver politisk hjælp

Der er store klimagevinster i nattogene, men Danmark sakker bagud. Det er tid til at tage nattogene seriøst som klimavirkemiddel, skriver Poul Kattler, forperson for Rådet for Bæredygtig Trafik, i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Danske transportpolitikere opfatter endnu i 2023 den klimaskadelige flyvning som en urørlig, hellig ko. Måske ikke mindst fordi alternativerne er svære at få øje på. Men i Europa findes alternativerne, og det handler ikke om futuristisk ny teknologi som magnettog og hyperloop, men om noget så simpelt som rullende hoteller. Nattog har fået en spæd renæssance i Europa, men tilsyneladende ikke i danske øjne.

Næppe nogen er i tvivl om, at flyvning er klimaskadelig og at teknologiske løsninger i form af syntetiske, flydende brændsler, Power to X, har lange udsigter i de mængder, der skal til. Flyvningen ser ud til at blive den del af økonomien, der kommer længst fra Paris-aftalens klimamål. Der er