0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klimarådet om regeringens politik: Svag CO2-afgift kombineret med mangelfulde klimaplaner hænger slet ikke sammen

Når der er tvivl om en markant afgift på drivhusgasser, bør regeringen allerede nu have langt mere omfattende klimaplaner, end den har nået, siger Jette Bredahl Jacobsen, professor og næstformand ved Klimarådet.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er ganske simpelt. Frem mod 2030 skal regeringen og Folketinget finde massive klimareduktioner svarende til omtrent 20 millioner ton på den årlige CO2-udledning. Så når Danmark 70 procents-målet.

Men når en stor del af disse reduktioner skal findes med teknologi, der endnu er »ukonkret« og forbundet med »risici«, så stiller det blot endnu større krav til detaljegraden i klimaplanerne. Og så skal de enkelte erhverv så hurtigt som muligt kende de reduktionskrav, der rammer dem.

Det har regeringen ikke leveret tilstrækkelige løsninger på. Blandt andet derfor vurderer Klimarådet fredag, at regeringen ikke har levet op til klimaloven.

Det siger Jette Bredahl Jacobsen, næstformand for Klimarådet og professor ved Sektion for Miljø og Naturressourcer under Københavns Universitet.

Interviewet giver hun i forbindelse med, at Klimarådet fredag dumper regeringens klimaindsats – en vurdering, som potentielt kan føre til, at Folketinget pålægger regeringen handlepligt.

»Det er fint, at regeringen siger, at der er et teknisk potentiale ved en teknologi. Men erfaringerne er, at det tager lang tid fra beslutning til udførelse selv for kendte teknologier som havvindmølleparker. At implementere CCS i stor skala vil også tage tid,« siger Jette Bredahl med henvisning til regeringens klimaprogram fra september.

Usikker CO2-fangst

Det »tekniske reduktionspotentiale« ved fangst og lagring eller anvendelse af CO2 blev af regeringen angivet til 4 til 9 millioner ton CO2e.

Problemet er, siger Jette Bredahl Jacobsen, at CCS, eller CO2-fangst, som det også kaldes, kræver planer for ejerskab til anlæggene, regulering, eventuelle afgifter og rammevilkår, energikilder, risici, drift og de CO2-punktkilder, altså skorstene, der skal støvsuges for kulstof.

Intet af det er på plads. Det gør det hele meget usikkert, for denne type projekter tager årevis at føre ud i livet.

Det stiller blot endnu større krav til, at der så kan hentes reduktioner i andre sektorer. De har omvendt også brug for at vide nu, hvad der rammer dem af krav.

»Der er en erkendelse af, at det hele tager lang tid. Erfaringsmæssigt ved vi, at en havmøllepark tager 5-8 år fra udbud, til den er i drift. Det er jo ikke det eneste, der tager lang tid,« siger Jette Bredahl Jacobsen.

Erhvervsliv skal kende pligter

Også erhvervslivets aktører og virksomheders klimaplaner kræver et langt sigte. Derfor har de behov for et beslutningsgrundlag så hurtigt som muligt, siger Jette Bredahl Jacobsen.

»Landbrug og transport er to steder, hvor vi peger på et behov for at tænke længere end 2030; især fordi de to sektorer i 2030 vil stå for så stor del af de reduktioner, der mangler at blive fundet,« siger hun.

»Noget af det, der kan være behov for, er sektoraftaler, men det kan også bare være at pege på: Hvor er det reduktionerne skal findes?«

Dertil har mange klimaindsatser behov for tværgående handling, pointerer hun. Biogas bruges uden for energisektoren. Affald bliver til fjernvarme. Aktørerne skal ikke blot vide, hvad der rammer dem – men også de andre sektorer, deres planer er afhængige af. Igen mangler et overblik, siger Jette Bredahl Jacobsen.

Selv de sektorplaner, som regeringen allerede nu har fået i hus, er på visse områder for uambitiøse og udstikker ikke den reelle vej for de erhverv, der er omfattet, mener Klimarådet. Det gælder eksempelvis klimaaftalerne for energi og industri, affald og vejtransporten.

»Der mangler samlet set aftaler, der leverer nogle reduktioner. Hvis vi ser på det, der er lagt frem, så givet det samlet kun reduktioner på godt syv ton,« siger Jette Bredahl Jacobsen.

Der er altså 13 ton op til, at de 20 er nået.

Drivhusgas er stadig at foretrække

Jette Bredahl Jacobsen understreger, at en generel drivhusgas stadig er det, »vi anbefaler som det primære virkemiddel«. For klimareduktionerne kræver store forandringer.

»Det vil kræve en meget voldsom indsigt, som det ofte er de enkelte aktører, der har. Det smukke i de generiske løsninger på tværs, såsom en generel drivhusgasafgift, er, at dem, der sidder med løsninger og instrumenterne, tager hånd om at finde de billigste reduktioner,« siger KU-professoren.

For knap et år siden pegede det statsligt udpegede råd på generelle CO2-afgifter i niveauet 1.500 kroner per ton som det vigtigste værktøj for at nå 70 procents målet. Et år senere er der kun sket lidt. Folketinget og regeringen har nedsat en ekspertgruppe til at udarbejde et grundlag for en bred afgift , men det er stadig uvist, hvad det politiske resultat bliver.

Det er en skam, mener Jette Bredahl Jacobsen,

Igen er en konsekvens af den manglende udstikning af en retning, at det stiller endnu større krav til regeringens planer for reduktionerne. Planer, der mangler.

»Det er ikke, fordi vi forventer en fuldstændig detailplanlægning af udledningerne frem mod 2030. Det er en tanke om, at vi skal have en ramme, hvor man på en transparent og fleksibel måde kan planlægge efter, hvordan vi når 2030-målsætningen.«

»Det giver politikere – og private – et sigte, der gør dem i stand til at træffe bedre beslutninger.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Læs mere