Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningInfrastruktur-udspillet møder ikke jubelråb hos rød blok. Her mener man, at der er for meget fokus på asfalt og for lidt fokus på klima.
»Hvis det stod til Enhedslisten, havde vi hellere investeret massivt i cykler, busser og jernbaner.«
»At blive ved med at bygge og udvide veje har helt og aldeles intet perspektiv, for efter få år vil de selv samme nyanlagte motorveje igen være fyldte, siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, i en skriftlig kommentar.
»Vi bliver simpelthen nødt til at gøre noget for at få flere til at vælge cyklen, bussen og toget, og her leverer regeringen overhovedet ikke,« siger han.
Radikale Venstres transportordfører, Andreas Steenberg, konstaterer, at det er godt, at regeringen og DF ønsker et mere sammenhængende Danmark, men at asfalt ikke løser alt.
»Det er fornuftigt at tænke i at få alle dele af Danmark til at hænge sammen. Men det hele kan ikke løses med asfalt alene.«
»Og der er grønne mangler både i forhold til kollektiv trafik og grønne biler,« siger Steenberg i en skriftlig kommentar.
For at være med i aftalen med regeringen er DF droppet ud af aftalen om Togfonden med rød blok.
Den skulle ellers sikre, at togpassagerer kun bruger en time på at komme frem mellem hver af Danmarks fire store byer.
Det var den daværende S-R-SF-regering, som i 2013 indgik en aftale med Enhedslisten og DF om en modernisering af jernbaneinfrastrukturen.
»Det er beskæmmende at se, hvordan Dansk Folkeparti løber fra aftalen om Togfonden,« siger Hyllested.
Han konstaterer desuden, at regeringen ikke har fokus på at skabe en infrastruktur, der »understøtter bæredygtig transport«.
SF: Skal kigge langt efter mere kollektiv transport
Hos SF er der også kritik fra transportordfører Karsten Hønge.
»Fremtiden kalder på mere kollektiv transport, flere letbaner, bedre og hurtigere togforbindelser, men det skal man desværre kigge rigtig langt efter i regeringens aftale.«
»80 procent af de nye projekter i deres plan er veje, og det løser altså ikke de store problemer med trængsel og forurening, som vi allerede i dag står med,« siger Hønge i en skriftlig kommentar.
Aftalen mellem regeringen og DF betyder blandt andet, at der skal være jernbaneprojekter og indkøb af tog for op mod 71,5 milliarder kroner.
Blandt ny infrastruktur er en tredje Limfjordsforbindelse og en forlængelse af både Hillerød- og Frederikssundmotorvejen i Nordsjælland.
ritzau
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Skriv kommentar