0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Interview om manglende CO2-regnskab: »Vi vælger at kalde den klimaneutral, fordi der ikke er nogen grund til at oversælge det her«

Regeringen hævder, at der vanker en dog lille klimagevinst i sit infrastruktur-udspil. Men ved torsdagens præsentation var transportminister Benny Engelbrecht ikke i stand til at fortælle om det CO2-regnestykke, der skulle vise udspillets klimapåvirkning.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Regeringens store infrastrukturudspil vil blive klimaneutralt med en lille CO2-reduktion på 30.000 ton.

Sådan lød budskabet fra regeringen ved Novo Nordisks fabrik i Kalundborg, hvor Klimamonitor var tilstede.

I udspillet bliver der helt konkret lagt op til at investere i elektrificering af jernbanen. Et område, der vil give CO2-reduktioner.

Reduktionerne vil dog formentlig blive opvejet af flere udledninger fra den 47 milliarder kroner store investering i at udbygge vejnettet, udspillet også medfører.

Men præcis hvordan det CO2-regnskab ser ud i planen, kunne regeringen ikke fortælle ved præsentationen i Kalundborg.

Dermed kunne regeringen ikke levere et svar på, hvordan udbygningen af veje og motorveje vil påvirke klimaet.

Vil ikke oversælge


Klimamonitor fik lejlighed til at spørge transportminister Benny Engelbrecht(S) om, hvordan CO2-udledningerne og reduktioner i udspillet fordeler sig.

Men transportministeren fik uld i mund, da talen faldt på , hvor meget udbygningen af vejnettet vil udlede.

Hvis vi ser specifikt på de 47 milliarder kroner investeret i vejnettet, hvad er så CO2-udledningen fra den del af pakken?

»Vi kan regne på de enkelte elementer i en samlet klimaberegningsmodel, som vi kommer til at bruge løbende undervejs i projekterne og i forhandlingerne. Og det betyder, at tager man et element ud og sætter et andet element ind, vil man løbende skulle regne på det,« siger Benny Engelbrecht og tilføjer:

»Men de helt konkrete tal på det, vil jeg gerne have lov til at vende tilbage til dig om.«

Er der nogen måde at sige, hvordan CO2-regnestykket ser ud, nu hvor i jo godt kan sige, at der er en gevinst?

»Det er stykket sammen af hver enkelt projekt, hvor nogle går i plus og nogle går i minus, og samlet set er planen, vi fremlægger, en, hvor der er mindre udledning. Vi vælger at kalde den klimaneutral, fordi der ikke er nogen grund til at oversælge det her,« siger han.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Læs mere