0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Politisk flertal afsætter 850 millioner kroner til Power to X

Nu er det afgjort, hvor mange penge de danske politikere vil skyde ind i den store europæiske brintsatsning. Pengene skal medfinansiere danske PtX-anlæg.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Regeringen har sammen med et bredt flertal i folketinget afsat 850 millioner kroner til udviklingen af danske Power to X-projekter i Danmark og EU.

Det skriver Klima-, Energi og Forsyningsministeriet i en pressemeddelelse.

Midlerne afsættes til et fælleseuropæisk projekt om grøn brint, et IPCEI, der har til formål at understøtte store, transnationale udviklingsprojekter.

Der er afsat 610 millioner kroner af nye midler. De resterende 240 millioner kroner er penge, der er omprioriteret fra andre formål til PtX.

Aftalen finansieres med midler fra blandt andet corona-reserven på finansloven for 2021, Forskningsreserven, Eksportpakke 2 og fra puljen til grundbeløbets ophør på decentrale fjernvarmeværker.

Udvælgelsesprocessen har kørt i flere måneder, men for ansøgerne har det været en lidt omvendt proces, eftersom de ikke har vidst, hvor mange midler der ville komme i spil. Det afhænger nemlig ikke af EU, men af den nationale finansiering fra dansk side.

Tidligere har der været afsat 77,6 millioner kroner, men der har været en forventning om, at der kunne komme flere midler. Derfor har branchen været nysgerrig på de danske politikeres ambitionsniveau.

Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet er en del af aftalen.

»Vi skal sørge for, at det bliver danske virksomheder, der bliver kaldt på, når det drejer sig om at knække koden til fremtidens grønne brændstoffer både i Europa og i verden,« udtaler klimaminister Dan Jørgensen (S) i pressemeddelelsen.

Fordelen ved at give støtte gennem IPCEI er, at det giver mere fleksible rammer for at understøtte udbuddet af brint baseret på vedvarende energi, skriver ministeriet. Det er altså muligt gennem den EU-sanktionerede proces at give statsstøtte. Det skyldes, at EU mener, at det kræver særlige tiltag at få brintteknologien op at køre, så den bliver billigere.

IPCEI er en forkortelse for Important Project of Common European Interest, og der findes en eksisterende proces på blandt andet batteriområdet, hvor 15 store batterifabrikker bygges rundt på kontinentet.

»Erhvervslivet har længe råbt på, at vi politisk skal bakke op om Power to X med konkret handling. Og det gør vi med den her aftale, selv om vi stadigvæk mangler en overordnet strategi for området,« udtaler Venstres klimaordfører Tommy Ahlers i pressemeddelelsen.

I en pressemeddelelse udtrykker Dansk Energis adm. direktør Lars Aagaard tilfredshed med aftalen, men mener at der kan blive behov for yderligere midler senere.

Den endelige udvælgelse vil ske på baggrund af et europæisk matchmakingforløb. Først herefter vil det stå klart, hvilke danske aktører, der udpeges til at indgå i den danske statsstøtteanmodning til Kommissionen.

Disse 10 projekter ansøgte om IPCEI-støtte:

  • Hobro: Ballard Power Systems Europe A/S (BPSE); OSK-Shiptech A/S (OSK); Everfuel A/S (EVER); Danfoss Drives (DANF); Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI); Danske Maritime (DM)
  • Rybjerg: Biocat Roslev ApS; Electrochaea ApS
  • Esbjerg: Copenhagen Infrastructure IV K/S
  • Aalborg: Reintegrate; European Energy; Blue World Technologies
  • Herning: Everfuel A/S
  • Fredericia: Everfuel A/S; A/S Dansk Shell, Fredericia Raffinaderiet
  • Spøttrup: GreenLab Skive A/S (GLS); Green Hydrogen Systems A/S GHS); Lhyfe (LHY); Energy Cluster Denmark (ECD); EKF
  • Himmerland: Hydrogen Valley; Corre Energy ApS; Eurowind Energy A/S; Gas Storage Denmark A/S; Nouryon Industrial Chemicals BV (Nobian); HyCC B.V.
  • Rønne Port of Roenne A/S; Ramboll Group A/S; Bureau Veritas A/S
  • Avedøre: Ørsted Hydrogen Green Fuels DK A/S, A.P. Moller Maersk, SAS, Københavns Lufthavne, DSBV Panalpina, Haldor Topsøe, Cowi, Everfuel, NEL Hydrogen, DFDS, Københavns Kommune, Region Hovedstaden, DTU Energy

Ifølge Energywatch er det kun projekterne i Hobro, Esbjerg, Spøttrup, Aalborg, Fredericia og Avedøre, der er udvalgt til at gå videre i den europæiske matchmaking.

Opdateret med information om, at der tidligere har været afsat 77,6 millioner kroner.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce