0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fakta om transportaftalen: Sådan fordeles pengene – og her er de grønne elementer

Folketingets partier sætter yderligere 105,8 milliarder kroner af til infrastruktur, lyder det i ny aftale.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Samtlige partier i Folketinget har indgået en aftale om nye initiativer på transportområdet for i alt 161 milliarder kroner.

I aftalen lyder det, at der er afsat nye midler for 105,8 milliarder kroner, som skal sættes af til transportområdet mellem år 2022 og 2035.

Lagt sammen med de igangværende investeringer er der investeringer på transportområdet for 161 milliarder kroner.

De 161 milliarder kroner fordeles således:

  • 64 milliarder kroner til veje
  • 86 milliarder går til jernbaner
  • 11 milliarder kroner går til en række puljer og øvrige initiativer.

Jernbaneprojekterne

  • Opgraderinger ved Ringsted for 1,6 milliarder kroner
  • En ny jernbane fra Aarhus til Silkeborg via Galten til 2,2 milliarder kroner
  • En fremtidssikring af Aarhus Hovedbanegård til 317 millioner kroner
  • Udvidelse af Ny Ellebjerg Station i hovedstaden for 438 millioner kroner

Vejforbindelser

  • En tredje forbindelse over Limfjorden til 7 milliarder kroner
  • Midtjyske Motorvej Give-Billund og Løvel-Klode Mølle til 5,9 milliarder kroner
  • Anlæg af Frederikssundsmotorvejens 3. etape til 2,9 milliarder kroner
  • Udvidelse af E45 Kolding-Aarhus Nord for 6,2 milliarder kroner

Lynetteholm

  • Refshaleøen og Lynetteholm ved København får 12,7 milliarder kroner til regional udvikling.

Støjdæmpning

  • 3 milliarder kroner er afsat til at bekæmpe støj fra trafikken, hvilket primært er investeringer i støjskærme til særligt støjbelastede områder langs statsvejene.

Grønne elementer

  • 3 milliarder kroner til at fremme cyklismen, herunder ved at indføre flere og bedre cykelstier
  • 275 millioner kroner til udrulning af drivmiddelinfrastruktur for den tunge vejtransport. I 2022 skal en strategi være færdig og derefter udmøntes midlerne.
  • 500 millioner kroner i 2022-2030 til laderinfrastruktur langs statens vejnet
  • 275 millioner kroner til et statsligt tilskud til ladeinfrastruktur på privatbanerne med henblik på at fremme en grøn omstilling og en CO2-neutral jernbanedrift
  • 50 millioner kroner i 2022-2026 til grønne busser og mere grøn flextrafik
  • 6 millioner kroner årligt i 2022 til 2035 til en grøn mobilitetsmodel, så der regnes på overflytning mellem trafikformerne, samfundsøkonomi og CO2
  • 910 millioner kroner til såkaldt klimavenlig asfalt, der reducerer rullemodstand
  • 100 millioner kroner i 2023 og 2024 til øget anvendelse af eldelebiler
  • 50 millioner kroner i 2022 til en havnepulje, der blandt andet kan bruges på landstrøm

Kilder: Ritzau/Regeringens infrastrukturplan 28. juni 2021

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce