0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Rapid Transition Alliance.
Foto: Rapid Transition Alliance.

Reklame-revolte foretaget af Rapid Transition Alliance på markedsføring af en bil.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

20 NGO’er kræver forbud mod fossile reklamer

Mere end 20 grønne organisationer har lanceret et borgerforslag og en kampagne om at forbyde fossile reklamer og sponsorater i EU.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

»Fossile brændsler slår mennesker ihjel, og reklamerne for dem øger ikke kun forbruget af dem men er oftest også dybt vildledende. Det eneste logiske er, at vi fjerner de selskaber, der vil sælge os flyrejser, biler og benzins mulighed for at forurene det offentlige rum med greenwashing og løgne.«

Sådan lyder det fra Helene Hagel, klima- og miljøpolitisk leder i Greenpeace, i en pressemeddelelse.

Den er udsendt sammen med med mere end 20 andre grønne NGO´er i Europa. Fra dansk side er der tale om Greenpeace, Mellemfolkeligt Samvirke, Den Grønne Studenterbevægelse, Klimabevægelsen og Vedvarende Energi.

De har stillet borgerforslaget ’Ban Fossil Fuel Advertising and Sponsorships’ i håbet om at få EU-Kommissionen til at fremsætte en lov om at forbyde reklamer i EU’s medlemslande fra fossile selskaber såsom olieselskaber, bilfabrikanter, fly- og skibsselskaber.

Hvis forslaget får en million verificerede underskrifter, er Kommissionen juridisk forpligtet til at behandle det som et lovforslag.

»Det er tosset at virksomheder må reklamere for flyrejser, fossilbiler og benzin, når vi ved at det øger udledningerne. Vi har forbudt reklamer for tobak, men tillader stadig reklamer der undergraver vores klima og sundhed. Selvfølgelig skal det forbydes,« siger Christian Fromberg, aktiv i Den Grønne Studenterbevægelse, i pressemeddelelsen.

Samtidig med borgerforslaget har Greenpeace udgivet rapporten Words vs. Actions: The Truth Behind Fossil Fuel Advertising, om fossile reklamer i Europa. Rapporten undersøger og analyserer over 3.000 reklamer fra fossile selskaber såsom Shell, Total, Preem og Fortum i perioden fra december 2019 til april 2021.

Rapporten finder ifølge Greenpeace, at størstedelen af virksomhedernes reklamer er greenwashing, som både kan forlede forbrugere til at tro, at det fossile produkt, som markedsføres, er klimavenligt, eller at den fossile virksomhed, der står bag reklamen, er klimavenlig.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce