Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsning»Fossile brændsler slår mennesker ihjel, og reklamerne for dem øger ikke kun forbruget af dem men er oftest også dybt vildledende. Det eneste logiske er, at vi fjerner de selskaber, der vil sælge os flyrejser, biler og benzins mulighed for at forurene det offentlige rum med greenwashing og løgne.«
Sådan lyder det fra Helene Hagel, klima- og miljøpolitisk leder i Greenpeace, i en pressemeddelelse.
Den er udsendt sammen med med mere end 20 andre grønne NGO´er i Europa. Fra dansk side er der tale om Greenpeace, Mellemfolkeligt Samvirke, Den Grønne Studenterbevægelse, Klimabevægelsen og Vedvarende Energi.
De har stillet borgerforslaget ’Ban Fossil Fuel Advertising and Sponsorships’ i håbet om at få EU-Kommissionen til at fremsætte en lov om at forbyde reklamer i EU’s medlemslande fra fossile selskaber såsom olieselskaber, bilfabrikanter, fly- og skibsselskaber.
Hvis forslaget får en million verificerede underskrifter, er Kommissionen juridisk forpligtet til at behandle det som et lovforslag.
»Det er tosset at virksomheder må reklamere for flyrejser, fossilbiler og benzin, når vi ved at det øger udledningerne. Vi har forbudt reklamer for tobak, men tillader stadig reklamer der undergraver vores klima og sundhed. Selvfølgelig skal det forbydes,« siger Christian Fromberg, aktiv i Den Grønne Studenterbevægelse, i pressemeddelelsen.
Samtidig med borgerforslaget har Greenpeace udgivet rapporten Words vs. Actions: The Truth Behind Fossil Fuel Advertising, om fossile reklamer i Europa. Rapporten undersøger og analyserer over 3.000 reklamer fra fossile selskaber såsom Shell, Total, Preem og Fortum i perioden fra december 2019 til april 2021.
Rapporten finder ifølge Greenpeace, at størstedelen af virksomhedernes reklamer er greenwashing, som både kan forlede forbrugere til at tro, at det fossile produkt, som markedsføres, er klimavenligt, eller at den fossile virksomhed, der står bag reklamen, er klimavenlig.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Skriv kommentar