Regeringen undervurderer reduktionsbehov
Klimarådet estimerer, at regeringen har skudt 0,8 millioner ton for lavt, når det gælder mankoen til 2030-målet. Den samlede manko er således 5,8 millioner ton, vurderer rådet.
Det har to årsager. Den ene er teknisk. De 0,2 millioner ton skal lægges oveni, fordi reduktionsbehovet for 2030 ifølge klimaloven skal opgøres som et gennemsnit af reduktionerne i år 2029, 2030 og 2031.
Når man bruger denne opgørelsesmetode mangler der at blive reduceret med 5,2 mio. ton CO2 .
Reduktionsbehovet stiger til 5,8 mio. ton, hvis der korrigeres yderligere for højere udledninger fra affaldsforbrænding end forventet i Energistyrelsens Klimafremskrivning 2022. Klimarådet har således tidligere estimeret, at reduktionerne fra denne sektor er overvurderet af Energistyrelsen og regeringen.
Vis mere
Nedslag fra notatet
Reduktioner fra EU
»Klimaprogrammet præsenterer et skøn for mulige reduktioner fra forslagene i EU’s Fit for 55-pakke. Effekten vurderes til at være 0,4-1,2 mio. ton i 2030.«
Ros for solide baggrundsanalyser
»Klimaprogrammet fylder omkring 600 sider inklusive baggrundsmateriale. Analysearbejdet består fx af tekniske reduktionspotentialer, vurdering af overlap, virkemiddelkatalog med skyggepriser, modenhedsvurdering af teknologier, omstillingshastigheder, beslutningsrum og scenarier for målopfyldelse i 2030.
Klimarådet opfordrer kommende regeringer til at fortsætte med at fremlægge solide baggrundsanalyser svarende til Klimaprogram 2022.«
Spæde skridt mod nye klimaopgørelser
»Klimaprogrammets analytiske grundlag indeholder desuden en række overvejelser om andre potentielle klima- og miljøhensyn ved reduktionspotentialerne end dem, som opgøres ud fra den territoriale afgrænsning, som 70- procentsmålet er defineret ud fra. Selvom der er tale om de første spæde skridt, er det nyt, at den nationale omstilling perspektiveres ud fra en livscyklustankegang, herunder perspektiver om arealforbrug og anlægsemissioner fra fx stål og beton. Klimarådet vil gerne fremhæve disse overvejelser, da der er et potentiale i at videreudvikle sådanne overvejelser over tid.«
Prisen for ikke at indføre en afgift for landbruget
»Fravælges en ensartet afgift, er det vigtigt at belyse de samfundsøkonomiske konsekvenser af alternative virkemidler.«
Anskueliggørelse af 2030-målet
»Selv om det er positivt med en tydelig proceskøreplan for de kommende politiske udspil, er det de offentliggjorte initiativer, der lægges til grund for Klimarådets vurdering, og ikke en annoncering af, at der kommer fremtidige initiativer. Hvor regeringen således argumenterer for, at målet kan nås, lægges der i Klimarådets metode i højere grad vægt på, at regeringen viser, hvordan den har tænkt sig at nå målet, herunder i væsentlig grad i form af vedtagne virkemidler, udspil eller strategier.«
Vis mere