0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Politiet køber sine første elbiler

Rigspolitiet søsætter pilotforsøg med 10 elektriske patruljevogne.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Til civilt formål har politiet længe været tilhænger af elbiler.

Men når det gælder patruljering, har der hos ordensmagten været en skepsis over for, om de kan håndtere behovet for mange kilometer i døgnet og adgang til strøm.

Et pilotforsøget med 1o elektriske patruljevogne i 2023 give erfaringer til en kommende grøn strategi for politiet.

»Vi vil gerne være med til at sætte standarden for omstilling til grønne køretøjer i vores beredskabsarbejde, samt være på forkant med at høste egne erfaringer i et marked, hvor det snart er vanskeligt at få den type køretøjer vi normalt kører i,« siger Jens Yndgaard, Centerchef CFM, Rigspolitiet, i en pressemeddelelse.

Rigspolitiet har indkøbt 10 Volkswagen ID4 GTX, som skal fordeles i fire forskellige politikredse, hvor Østjyllands Politi modtager to, Midt og Vestjyllands Politi får to, Københavns Vestegns Politi modtager to og Københavns Politi får leveret fire. I testforløbet indsættes de elektriske patruljebiler så vidt muligt på lige fod med de øvrige patruljevogne i de respektive politikredse.

Blandt andet skal de nye el-patruljevogne kunne levere i forhold til hastende operative opgaver, som stiller store krav til udstyr og materiel.

»Der er stor forskel på kørselsbehovet i de forskellige kredse. I nogle kredse tilbagelægger patruljevognene mange kilometer hver dag, hvorimod man i andre kører noget mindre. Med test i flere politikredse bliver vi klogere på de forskellige behov,« fortæller Jens Yndgaard.

De 10 elektriske patruljevogne forventes fortsat at være i drift efter forsøgsperioden, såfremt erfaringerne viser, at dele af flåden af patruljevogne fremover permanent kan køre på el.