0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Tyskland har skabt tvivl om udfasning af benzin- og dieselbiler i EU. Kommissionsformanden spår afklaring snart.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Von der Leyen tror på snarlig aftale om forbrændingsmotorer

Både Tyskland og EU-Kommissionen ønsker at løse strid om forbrændingsmotorer, siger EU-Kommissionens formand.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De to store bilproducerende lande Tyskland og Italien vil kæmpe for at bevare forbrændingsmotoren.

Det fastslog Tysklands forbundskansler, Olaf Scholz, og Italiens premierminister, Giorgia Meloni, da de torsdag ankom til EU-topmødet i Bruxelles.

Dermed er Tyskland og Italien på kant med EU’s klimamålsætning, som blandt andet bygger på et farvel til forbrændingsmotorer i 2035. Men en løsning kan være på vej.

Det siger EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, på et pressemøde efter førstedagen af EU-topmødet i Bruxelles.

»Der er samtaler mellem EU-Kommissionen og Tyskland. Og der sker fremskridt.

»Der er vilje på begge sider til at løse spørgsmålet. Tiden er afgørende, fordi aftalen er afgørende for at indfri EU’s klimamål, siger Ursula von der Leyen.

Italiens premierminister, Giorgia Meloni, fastslog på vejen ind til mødet, at hun støtter det tyske ønske.

»Der er nogle teknologier, hvor Italien og Europa har et forspring. At binde os til teknologier, hvor udlandet har en fordel, er ikke godt for vores konkurrenceevne, sagde Giorgia Meloni.

Dermed henviser hun til, at forbrændingsmotoren har været afgørende for Italien og andre EU-landes bileksport.

Men når det gælder elbiler og produktion af batterier til elbiler, så er USA og Kina foran EU.

EU-landene er egentligt blevet enige om at stoppe salg af biler med forbrændingsmotorer fra 2035.

Men støttet af blandt andre Italien kæmper Tyskland for, at der kan indføres en undtagelse.

Den skal gælde for biler med forbrændingsmotorer, der kan køre på syntetiske brændstoffer. De såkaldte e-fuels, som er markant bedre for klimaet end benzin og diesel.

Olaf Scholz sagde på vej ind til EU-topmødet, at de tyske forhandlinger med EU-Kommissionen om den ønskede undtagelse er ’på rette spor’.

»Det er nu kun et spørgsmål om at finde den rigtige måde at gennemføre det på, sagde Scholz.

/Ritzau

ritzau